Η Λισαβόνα προτείνει στην Κομισιόν μέτρα για την ασφάλεια προμήθειας τροφίμων
Πορτογαλία:
Η κυβέρνηση της Πορτογαλίας πρότεινε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή την κατάρτιση ενός σχεδίου έκτακτης ανάγκης για την πρόληψη κινδύνων που συνδέονται με την προμήθεια τροφίμων, στην ευρωπαϊκή αγορά, σε καταστάσεις κρίσης.
Στο έγγραφο «Προτεραιότητες της Πορτογαλίας για το πρόγραμμα εργασίας της Επιτροπής για το 2023», στο οποίο είχε πρόσβαση η Lusa, η πορτογαλική εκτελεστική εξουσία ζητά την κατάρτιση «ενός σχεδίου έκτακτης ανάγκης» που θα επιτρέπει μεγαλύτερη γνώση και αποτελεσματικότερη και προληπτική δράση κατά των κινδύνων εφοδιασμού τροφίμων της ευρωπαϊκής εσωτερικής αγοράς σε καταστάσεις κρίσης.
Στον τομέα της γεωργίας και της αλιείας, ζητείται επίσης να δοθεί «ιδιαίτερη προσοχή» στην ασφάλεια των τροφίμων και την καλή διαβίωση των ζώων, και συγκεκριμένα με την αναθεώρηση της ισχύουσας νομοθεσίας, μεταξύ άλλων όσον αφορά τη μεταφορά και τη σφαγή.
Από την άλλη πλευρά, προτείνεται να τεθούν στόχοι για τη μείωση της σπατάλης τροφίμων και τη στήριξη της παροχής υγιεινών και προσιτών τροφίμων σε εγκαταστάσεις ανοικτές στο κοινό, όπως σχολικές καντίνες, νοσοκομεία ή γηροκομεία.
Η Εθνική Συνομοσπονδία Γεωργίας (CNA) ζήτησε από την κυβέρνηση να στηρίξει την αγορά εθνικών προϊόντων για τα δημόσια κυλικεία.
Οι αγρότες, μέσω του προγράμματος reLOCALiza, έθεσαν ως στόχο να φθάσουν το 30% των προϊόντων που καταναλώνονται στα κυλικεία να προέρχονται από την τοπική και οικογενειακή γεωργία.
Στο έγγραφο που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα, η κυβέρνηση ζητά επίσης από την Επιτροπή να διεξαχθεί συζήτηση σχετικά με τη διαχείριση των αλιευτικών πόρων και την εξωτερική εξάρτηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης «για τον εφοδιασμό τροφίμων με αλιευτικά προϊόντα, στο πλαίσιο ενός πολέμου στην Ευρώπη».
Όσον αφορά τις μεταφορές, προτείνεται η στήριξη έργων δημόσιων μεταφορών, ενός πανευρωπαϊκού οδικού δικτύου υψηλών ταχυτήτων και ενός δικτύου εμπορευματικών μεταφορών.
Σε αυτά προστίθενται η προώθηση πολυτροπικών υπηρεσιών ψηφιακής κινητικότητας, η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, καθώς και πόροι για τον Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροπορίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης «ώστε να ενεργεί ως όργανο ελέγχου των επιδόσεων για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό», ένα πρόγραμμα που θέλει να οργανώσει τον εναέριο χώρο, αυξάνοντας την ικανότητά του να φιλοξενεί πτήσεις, με υψηλά επίπεδα ασφάλειας.
Οι εθνικές προτεραιότητες στον τομέα των οικονομικών περιλαμβάνουν την εφαρμογή του ψηφιακού ευρώ, την αναθεώρηση της οδηγίας για τον ΦΠΑ και τον κανονισμό του Συμβουλίου για τη διοικητική συνεργασία στον τομέα του ΦΠΑ.
Η Πορτογαλία θέλει επίσης να ανοίξει εκ νέου τη συζήτηση σχετικά με την έννοια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ), να αποφύγει τις νομικές υποχρεώσεις και τα διοικητικά βάρη που συνεπάγονται πρόσθετο κόστος για τις επιχειρήσεις, «ιδίως να μειώσει τις υποχρεώσεις πληροφόρησης που αποσπούν πόρους από τις ΜΜΕ, οι οποίες θα πρέπει να προσανατολιστούν στην παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητά τους.
Υπό αυτή την έννοια, οι ευρωπαϊκές πολιτικές που σχετίζονται με τις επιχειρήσεις θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τα «ειδικά χαρακτηριστικά και τα τρωτά σημεία» αυτών των επιχειρήσεων, ιδίως όσον αφορά τη βιώσιμη μετάβαση και την ψηφιοποίηση.
Η έκθεση ζητεί επίσης την εφαρμογή της βιομηχανικής στρατηγικής για την Ευρώπη, την ενίσχυση της καταπολέμησης της παραοικονομίας και της ιχνηλασιμότητας στις αλυσίδες δημιουργίας αξίας των προϊόντων που καταναλώνονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, την αναθεώρηση της ταξινόμησης των αποβλήτων και των αρχών της κυκλικής οικονομίας και του κανονισμού REACH, «ιδίως με σκοπό την απλούστευση των νομικών και διοικητικών διαδικασιών και επιβαρύνσεων που απορρέουν από τον κανονισμό».
euractiv