Οι εξελίξεις στην κατασκευή του flyover και οι θέσεις του ΚΚΕ
Συνέντευξη Τύπου της Κ.Ο. Κεντρικής Μακεδονίας :
Η Κ.Ο. Κεντρικής Μακεδονίας παραχώρησε συνέντευξη Τύπου για τις εξελίξεις στην κατασκευή του flyover και τις θέσεις του ΚΚΕ, την Τετάρτη 6 Μαρτίου, στις 11.00 πμ. Τοποθετήθηκαν ο βουλευτής Β΄Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ , Λεωνίδας
Στολτίδης και ο περιφερειακός σύμβουλος στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με τη Λαϊκή Συσπείρωση και μέλος του Γραφείου Περιοχής Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, Σωτήρης Αβραμόπουλος.
Ο Λ. Στολτίδης ανάμεσα στα άλλα τόνισε ότι:
“Πλέον είναι φανερές οι πολλαπλές επιπτώσεις στη ζωή των εργαζόμενων, των κατοίκων, από την υλοποίηση του έργου με τον τρόπο που έχει σχεδιαστεί.
Επιπτώσεις τις οποίες ως ΚΚΕ είχαμε αναδείξει έγκαιρα και δυστυχώς επιβεβαιωνόμαστε. Αποκαλύψαμε τόσο τον χαρακτήρα, όσο και τα σημαντικά προβλήματα που θα προκαλέσει το συγκεκριμένο έργο, ήδη από το 2019. Πλέον, δεν μιλάμε με υποθέσεις, αλλά με γεγονότα, τα οποία επιβεβαιώνουν, ότι η γενική πολιτική και αυτής της κυβέρνησης σε όσα αφορούν τον λαό, είναι το “πάμε κι όπου βγει”. Η κατασκευή του λεγόμενου flyover, η οποία προχωρά κατά παραγγελία των επιχειρηματικών ομίλων:
–Έχει δραματικές επιπτώσεις στην καθημερινότητα των εργαζόμενων με τον επιπλέον χρόνο που καταναλώνεται από και
προς τη δουλειά που αποτελεί επί της ουσίας επέκταση του ωραρίου εργασίας.
–Έχει μεγάλες επιπτώσεις σε οικονομικό επίπεδο αφού αποτελεί ένα έργο το οποίο θα χρυσοπληρώσουμε στην κοινοπραξία με ΣΔΙΤ και δόσεις – πληρωμές διαθεσιμότητας για αρκετές δεκαετίες, το οποίο θα προσεγγίσει το 1,5 δις σύμφωνα με δημοσιεύματα που δεν διαψεύδονται.
–Σημειώνονται από εργαζόμενους και φορείς μεγάλες καθυστερήσεις και κίνδυνοι στην κίνηση ασθενοφόρων προς
τα νοσοκομεία, στα πυροσβεστικά οχήματα, στα απορριμματοφόρα, στα σχολικά κλπ. Ειδικά, θέλουμε να σημειώσουμε τον κίνδυνο σε περίπτωση μεγάλου ατυχήματος στην Περιφερειακή οδό η δυσκολία προσέγγισης διασωστικών οχημάτων να είναι καθοριστική. Και η χώρα μας δεν αντέχει άλλα “Τέμπη”.
–Έχει σοβαρές επιπτώσεις σε περιβαλλοντικό επίπεδο με την ατμοσφαιρική ρύπανση στην πόλη να είναι ήδη αυξημένη
καθότι, εκτός των άλλων δεν έχει προηγηθεί μια ολοκληρωμένη παρέμβαση οικολογικής αναβάθμισης του Σέιχ Σου μέσα στο οποίο θα υλοποιηθεί το έργο.”
Επιπλέον ανέφερε ότι “(…) Εδώ πλέον που βρισκόμαστε το έργο πρέπει να σταματήσει εδώ και τώρα, να μην υλοποιηθεί με τον τρόπο που έχει σχεδιαστεί, δηλαδή χωρίς μέτρα προετοιμασίας και πραγματικής ενίσχυσης των ΜΜΜ,
συνεκτίμηση όλων των επιπτώσεων στην κυκλοφορία, με ΣΔΙΤ που θα χρυσοπληρώσουμε.
Σε περίπτωση ακύρωσης του έργου καμία αποζημίωση δεν πρέπει να πάρει η κοινοπραξία γιατί είναι συνυπεύθυνη για το έργο.
Οι εργαζόμενοι να απορροφηθούν σε άλλα έργα της κοινοπραξίας με πλήρη δικαιώματα, αλλά και στην ανάπτυξη
έργων κρίσιμης υποδομής για την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης.
Το ΚΚΕ μπαίνει μπροστά για να ακουστεί δυνατά το καθολικό αίτημα όλου του λαού της περιοχής, να αναβαθμιστεί πραγματικά το μεταφορικό έργο του ΟΑΣΘ, να επιταχυνθεί η ολοκλήρωση του ΜΕΤΡΟ, να επανεξεταστούν όλες οι εναλλακτικές για την αναβάθμιση της Εσωτερικής Περιφερειακής η οποία είναι απαραίτητη. Ενώ, παράλληλα στηρίζει στην πράξη τα αιτήματα των σωματείων και των εργαζομένων, για μείωση του ωραρίου εργασίας, ουσιαστική βελτίωση των συνθηκών δουλειάς.”
Ο Σ. Αβραμόπουλος από τη μεριά του, επισήμανε τις μεγάλες ευθύνες ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ για την υλοποίηση του έργου, λέγοντας ότι :
“(…) Κανένας δε δικαιούται να πέφτει από τα σύννεφα και να προσπαθεί να πηδήξει από το καράβι των ευθυνών τώρα που η λαϊκή αγανάκτηση για τις επιπτώσεις φουντώνει.
Μάλιστα, στη συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης το 2021 που εξέτασε τη ΜΠΕ του flyover, η
διοίκηση Τζιτζικώστα (ΝΔ) και η παράταξη Παπαστεργίου (ΠΑΣΟΚ) τοποθετήθηκαν θετικά ενώ και όσες από τις άλλες
δυνάμεις καταψήφισαν το έκαναν χωρίς ολοκληρωμένη εξέταση των ζητημάτων.
Υπάρχουν διαχρονικές ευθύνες κυβερνήσεων ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ παλιότερα αλλά και διοικήσεων Περιφέρειας και
Δήμων για το γεγονός ότι το 2023 στο δεύτερο μεγαλύτερο αστικό κέντρο της χώρας είναι διαλυμένες οι αστικές συγκοινωνίες του ΟΑΣΘ, δεν υπάρχει Μετρό, δεν υπάρχει επαρκής και ασφαλής Περιφερειακή Οδός.
Τώρα, οι ίδιοι που προκάλεσαν το πρόβλημα, που σχεδίασαν την περιβόητη «υποθαλάσσια αρτηρία» και αποζημίωσαν με 85 εκατομμύρια ευρώ των ανάδοχο χωρίς να πέσει «φτυαριά», που άφησαν να χαθούν χρόνια ολόκληρα, παρουσιάζονται ως «σωτήρες».
Οι προτάσεις – παρεμβάσεις που κατέθεσε στην επιστολή του ο περιφερειάρχης Α. Τζιτζικώστας, δεν αμφισβητούν ούτε στο ελάχιστο την τροχιά που έχει πάρει η κατάσταση και σε καμία περίπτωση δεν αμφισβητούν την υλοποίηση του έργου, το συγκεκριμένο τρόπο με τον οποίο γίνεται (ΣΔΙΤ, υφιστάμενες μελέτες και ΜΠΕ κλπ).
Το ΠΑΣΟΚ όπως και ο ΣΥΡΙΖΑ δε λένε κουβέντα για το ΣΔΙΤ, για το ποιος σχεδιάζει και κατασκευάζει έργα και τι κερδίζει, για το κόστος του εξωτερικού δακτυλίου που προτείνουν, για το γεγονός ότι έργα πνοής (όπως αντιπλημμυρικά και σχολική στέγη) δε θεωρούνται επιλέξιμα σε μεγάλη κλίμακα (παρά μόνο ελάχιστα και αποσπασματικά) από ΕΕ, διαδοχικές κυβερνήσεις και υποχρηματοδοτούνται.
Για το συγκεκριμένο έργο του flyover επίσης, είναι δεδομένη η ικανοποίηση της κατασκευαστικής κοινοπραξίας που θα τη
χρυσοπληρώσουμε, η ικανοποίηση μεγαλοξενοδόχων και μεγάλων εμπορικών κέντρων, αερομεταφορέων που
επιδιώκουν τη μετατροπή της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής σε τουριστικό και εμπορικό κόμβο για να αυξήσουν τα κέρδη τους και άρα απαιτούν κατά προτεραιότητα και τα αντίστοιχα έργα που θα διευκολύνουν την πρόσβαση σε αυτούς.
Τόνισε επίσης ότι πρέπει “(…)Να ληφθούν υπόψη οι εύλογες ανησυχίες κατοίκων σε περιοχές δίπλα στην Περιφερειακή
Οδό, να εξεταστούν και σχεδιαστούν εξαρχής λύσεις που θα μειώνουν σημαντικά την οποιαδήποτε επιβάρυνση την περίοδο κατασκευής έργων αναβάθμισης της Εσωτερικής Περιφερειακής αλλά και την περίοδο λειτουργίας της, ενώ παράλληλα πρέπει να παρθούν επιπλέον μέτρα ανακούφισης του λαού της πόλης, όπως η κατάργηση του αίσχους της πανάκριβης επί πληρωμής στάθμευσης στο Δήμο Θεσσαλονίκης, δέσμευση οικοπέδων και χώρων για δωρεάν στάθμευση, σύνδεση αυτών των χώρων με το κέντρο της πόλης με ΜΜΜ.
Η ενίσχυση της τροχαίας, των σχεδίων έκτακτων παρεμβάσεων (πχ για ατυχήματα στον περιφερειακό), της τηλεματικής/ηλεκτρονικών ειδοποιήσεων που μπορούν να συμβάλουν στη διαχείριση έκτακτων καταστάσεων στο κυκλοφοριακό της πόλης”.
Τέλος, έθεσε το ζήτημα “(…) να ιεραρχηθούν επιτέλους έργα και υποδομές που λείπουν από την περιοχή μας και
βρίσκονται στα αζήτητα όπως αντιπλημμυρική, αντισεισμική, αντιπυρική προστασία και θωράκιση, προστασία από τη
βιομηχανική ρύπανση και δυσοσμία, σχολεία, φοιτητικές εστίες, έργα πρασίνου και αξιοποίησης ελεύθερων χώρων που
έχουν βάλει στο μάτι επιχειρηματίες όπως στο χώρο της ΔΕΘ, στο παραλιακό μέτωπο και αλλού”.