Καταργεί εγχώριες πτήσεις για να προστατεύσει το περιβάλλον
Γαλλία :
Το τελευταίο διάστημα, το γαλλικό κοινοβούλιο έχει φέρει επί τάπητος ένα θέμα εξέχουσας σημασίας, αυτό των ατμοσφαιρικών ρύπων που προκύπτουν από τις αερομεταφορές. Στο πλαίσιο αυτό, ο Εμανουέλ Μακρόν, ο πρόεδρος της Γαλλίας, προέβη στη σύσταση επιτροπής, η οποία πρότεινε τη διακοπή όλων των πτήσεων μεταξύ γαλλικών προορισμών, με τον όρο ότι υπάρχει άμεσο δρομολόγιο τρένου διάρκειας κάτω των τεσσάρων ωρών.
Έπειτα από σωρεία διαμαρτυριών από την πλευρά της αντιπολίτευσης, η χρονική διάρκεια μειώθηκε κατόπιν ισχυρών αντιδράσεων εκ μέρους αρκετών περιοχών της χώρας, αλλά και της αεροπορικής εταιρείας Air France-KLM, η οποία έχει δεχθεί ισχυρό πλήγμα εξαιτίας των ταξιδιωτικών περιορισμών που επιβλήθηκαν λόγω της πανδημίας.
Έπειτα από μια έντονη διαβούλευση της Εθνοσυνέλευσης το Σαββατοκύριακο, αποφασίστηκε η απαγόρευση μιας σειράς από πτήσεις. Το μέτρο συνεπάγεται το τέλος των δίωρων σε διάρκεια εγχώριων πτήσεων από το αεροδρόμιο Ορλί, στα νότια του Παρισίου, προς τη Ναντ και το Μπορντό, αν και οι πτήσεις ανταπόκρισης μέσω του αεροδρομίου Σαρλ ντε Γκολ, στα βόρεια της γαλλικής πρωτεύουσας, θα συνεχιστούν. Στο σύνολο, οι βουλευτές υπερψήφισαν τη διακοπή των πτήσεων που μπορούν να αντικατασταθούν από τρένο και η χρονική διάρκεια αυτών είναι λιγότερη των δυόμισι ωρών. Ο υπουργός μεταφορών, Ζαν-Μπατίστ Ντζεμπαρί, είπε, απευθυνόμενος στους βουλευτές: «Επιλέξαμε τις δυόμισι ώρες, επειδή οι τέσσερις θα μπορούσαν να απομονώσουν περίκλειστες περιοχές, όπως το ευρύτερο Μασίφ Σεντράλ, πράγμα που θα ήταν άδικο».
Το μέτρο αυτό εντάσσεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο προστασίας του περιβάλλοντος και του κλίματος, αυξάνοντας την ανθεκτικότητα και τη βιωσιμότητα αυτού.
Βέβαια δεν έλειψαν και αυτοί οι βουλευτές, που υποστήριξαν πως το τελικό μέτρο ήταν χαλαρότερο από την αρχική πρόταση, πράγμα που κατά τη γνώμη τους το καθιστά ουσιαστικά κενό νοήματος.
Η Ματίλντ Πανό, που ανήκει στο αριστερό κόμμα La France Insoumise (Ανυπότακτη Γαλλία), υποστήριξε ότι το μέτρο ουσιαστικά «αδειάστηκε», ενώ η συνάδελφός της, Ντανιέλ Ομπονό, σημείωσε ότι η διατήρηση του ορίου των τεσσάρων ωρών θα επέτρεπε τη διακοπή των πτήσεων που έχουν τις «μεγαλύτερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου».
Η γαλλική ένωση καταναλωτών, UFC-Que Choisir, είχε ζητήσει τη διατήρηση των τεσσάρων ωρών της πρότασης που θα έδινε στο νέο νόμο «κάποια ουσία… ενώ παράλληλα θα εισήγαγε ασφαλιστικές δικλείδες που δεν θα επέτρεπαν στην SNCF (το γαλλικό εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο) να αδράξει την ευκαιρία για να ανεβάσει τις τιμές ή να ρίξει την ποιότητα των υπηρεσιών της».
Οι λεπτομέρειες του μέτρου, που περιλαμβάνουν τα ακριβή δρομολόγια τα οποία θα καταργηθούν, πρόκειται να ανακοινωθούν μέσω της εφημερίδας της γαλλικής κυβέρνησης. Οι πτήσεις από το Παρίσι προς τη Νίκαια, που απέχει έξι ώρες διαδρομής με το τρένο, και προς την Τουλούζ, που απέχει τέσσερις ώρες με το τρένο, θα συνεχιστούν.
Το παράδειγμα της Γαλλίας αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες χώρες. Η Γερμανία ήδη εκσυγχρονίζει το σιδηροδρομικό της δίκτυο, ενώ η Αυστρία εισήγαγε φόρο 30€ σε κάθε αεροπορικό εισιτήριο για διαδρομές κάτω των 350 χλμ. και απαγόρευσε τις εγχώριες πτήσεις για προορισμούς που απέχουν λιγότερες από τρεις ώρες με το τρένο.
Επιπλέον, η Ολλανδία κάνει συντονισμένες προσπάθειες να απαγορεύσει τις σύντομες εγχώριες πτήσεις ήδη από το 2013. Το 2019, προτάθηκε η απαγόρευση πτήσεων μεταξύ του αεροδρομίου Schiphol στο Άμστερνταμ και του Zaventem στις Βρυξέλλες, δεδομένου ότι απέχουν μόλις 93 μίλια μεταξύ τους. Η απαγόρευση δεν εφαρμόσθηκε ποτέ καώς παραβιάζει τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ελεύθερη μετακίνηση εντός της ΕΕ.
Βασικά πορίσματα της Ευρωπαϊκής ένωσης για την εξέλιξη των περιβαλλοντικών προβλημάτων εν καιρώ κορονοϊού: Τα πρώτα στοιχεία υποδηλώνουν ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση και η φτώχεια μπορεί να συνδέονται με αύξηση της θνησιμότητας.
-Η ατμοσφαιρική ρύπανση εξακολουθεί να αποτελεί τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική απειλή για την υγεία στην Ευρώπη, με περισσότερους από 400.000 πρόωρους θανάτους λόγω της ατμοσφαιρικής ρύπανσης ετησίως στην ΕΕ. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η ηχορύπανση, η οποία συμβάλλει σε 12.000 πρόωρους θανάτους, ακολουθούμενη από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, ιδιαιτέρως τα κύματα καύσωνα.
– Το μεγαλύτερο ποσοστό θανάτων σε εθνικό επίπεδο (27 %) που αποδίδεται στο περιβάλλον σημειώνεται στη Βοσνία και Ερζεγοβίνη και το χαμηλότερο στην Ισλανδία και στη Νορβηγία με 9 %.
– Οι φτωχότερες κοινότητες συχνά εκτίθενται σε μεγαλύτερα επίπεδα ρύπανσης και θορύβου και σε υψηλές θερμοκρασίες, ενώ προϋπάρχουσες παθήσεις αυξάνουν την ευπάθεια στους κινδύνους για την περιβαλλοντική υγιεινή.
-Οι άνθρωποι εκτίθενται σε πολλαπλούς κινδύνους ανά πάσα στιγμή, συμπεριλαμβανομένης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, της ρύπανσης των υδάτων και της ηχορύπανσης, καθώς και των χημικών ουσιών, κίνδυνοι οι οποίοι σε ορισμένες περιπτώσεις δρουν συνδυαστικά ενάντια στην υγεία. Οι ευρωπαϊκές πόλεις είναι ιδιαιτέρως ευάλωτες σε αυτές τις πολλαπλές απειλές, ενώ ταυτόχρονα προσφέρουν μικρότερη πρόσβαση σε χώρους πρασίνου και γαλάζιου.
Guardian
Ανεσιάδου Ελένη