Θέλεις καλό επιχειρησιακό αποτέλεσμα; Επένδυσε στον εργαζόμενο!
Μόνο το 1/5 των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων συνδυάζει το καλό εργασιακό περιβάλλον με την επιχειρησιακή τους πορεία, σύμφωνα με πόρισμα του CEDEFOP.
Πιο συγκεκριμένα επιχειρήσεις που συνδυάζουν τις “μεγάλες επενδύσεις και τη μεγάλη δέσμευση των εργαζομένων τους” αποδίδουν καλύτερα σύμφωνα με νέα έρευνα η οποία πραγματοποιήθηκε σχετικά με τις πρακτικές που εφαρμόζουν οι επιχειρήσεις σε όλη την Ευρώπη. Μόλις το 20% των επιχειρήσεων εμπίπτει σε αυτή την κατηγορία επιλέγοντας σε πρακτικές που αυξάνουν την αυτονομία των εργαζομένων, διευκολύνουν τον εργαζόμενο να κάνει τη φωνή του να εισακουστεί και προωθούν την εκπαίδευση και την επιμόρφωση. Αυτές οι επιχειρήσεις, οι οποίες καταφέρνουν να ενισχύσουν την αποδοτικότητά τους και παράλληλα να βελτιώσουν τις ικανότητες των εργαζομένων τους μπορούν να εντοπιστούν σε κάθε τύπου επιχειρήσεις ανεξάρτητα από τη χώρα, το μέγεθος, τον τομέα ή τη στρατηγική ανταγωνισμού της. Ωστόσο, εντοπίζονται κυρίως στις χώρες του βορρά όπως η Φινλανδία και η Σουηδία και σε τομείς που είναι γνωστοί για τις καλές εργασιακές συνθήκες όπως συνήθως οι χρηματιστηριακές.
Οι τρεις άλλες κατηγορίες, “επιλεκτικές επενδύσεις, μέτρια δέσμευση” (33%), “μέτρια επένδυση και ακανόνιστη δέσμευση” (27%) και “χαμηλές επενδύσεις, χαλαρή δέσμευση” (21%) όλες τους πιάνουν χαμηλά ποσοστά σε ό,τι αφορά τη δημιουργία καλού εργασιακού χώρου και καλής επιχειρησιακής πορείας.
Πρόκειται για την 4η Μελέτη Ευρωπαϊκών Επιχειρήσεων που πραγματοποιείται σε συνεργασία ανάμεσα στις ευρωπαϊκές υπηρεσίες Eurofound and Cedefop, οι οποίες συγκέντρωσαν πληροφορίες σχετικά με τις πρακτικές που εφαρμόζονται στους χώρους εργασίας, τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, τις ικανότητες και την ανάπτυξη, τη συμμετοχή των εργαζομένων και τον κοινωνικό διάλογο από 21.869 διαχειριστές ανθρώπινου δυναμικού και 3.073 εκπροσώπους των εργαζομένων στα 27 κράτη μέλη της ΕΕ και τη Μεγάλη Βρετανία και εκπονήθηκε στη διάρκεια του 2019.
Συνολικά η μελέτη επιβεβαιώνει ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις των 27 έχουν ένα θετικό εργασιακό κλίμα: το 84% των διευθυντών ανέφεραν μια καλή ή πολύ καλή σχέση ανάμεσα στη διεύθυνση και τους εργαζομένους με τις πιο επιτυχημένες επιχειρήσεις να προσφέρουν διευκολύνσεις στους εργασιακούς χώρους αλλά και μια υποστηρικτική νοοτροπία από την πλευρά της διεύθυνσης. Οι εργασιακοί χώροι που επιλέγουν την πρακτική “υψηλές επενδύσεις, υψηλή δέσμευση” συχνά συνδυάζουν τις εργασιακές σχέσεις που αφήνουν περιθώρια στην αυτονομία και την επιμόρφωση αντί του ελέγχου. Ωστόσο είναι πολλές ακόμη οι επιχειρήσεις που παρέχουν τη δυνατότητα στους εργαζόμενους να οργανώσουν τη δουλειά τους αυτόνομα: Μόλις στο 36% των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων των 27 ένα μικρό ποσοστό εργαζομένων (κάτω του 1 στους 5) μπορεί να οργανώσει μόνος του τη δουλειά του.
Τα αποτελέσματα ακόμη δείχνουν πως το 71% των εργαζομένων στις επιχειρήσεις των 27 έχουν ικανότητες που κατά μέσο όρο ταιριάζουν στις απαιτήσεις της δουλειά τους. Το 16% έχουν περισσότερες ικανότητες ενώ το 13% κατώτερες και στις περιπτώσεις αυτές η κατάρτιση αποτελεί ένα σημαντικό τρόπο για να αποκτήσει μια επιχείρηση θετικά εργασιακά αποτελέσματα.
Οι περισσότερες επιχειρήσεις στην ΕΕ προσφέρουν τουλάχιστον κάποιου είδους κατάρτισης σε κάποιους από τους εργαζόμενους, αλλά μόνο το 9% παρέχουν συγκεκριμένη κατάρτιση και ευκαιρίες εκμάθησης. Οι επιχειρήσεις που έχουν υψηλό επίπεδο ψηφιοποίησης και αυτές που έχουν υψηλό επίπεδο χρήσης υπολογιστών συνήθως πετυχαίνουν να έχουν καλύτερες αποδόσεις στους εργασιακούς χώρους από τους άλλους, ωστόσο μόνο εκείνες που έχουν υψηλά ψηφιακά στάνταρτς πετυχαίνουν καλύτερους στόχους.
Η μελέτη ακόμη απέδειξε πως οι επιχειρήσεις οι οποίες επιτρέπουν τον κοινωνικό διάλογο πετυχαίνουν καλύτερα τους στόχους και στον εργασιακό χώρο των εργαζομένων με το 70%- πάνω από τα 2/3- των διευθυντών να υποστηρίζουν πως η εμπλοκή των εργαζομένων σε αλλαγές στο οργανόγραμμα των επιχειρήσεων προσδίδει περισσότερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Εργασιακοί χώροι που ευνοούν τη συμμετοχή, την εμπιστοσύνη και την επιρροή του κοινωνικού διαλόγου συνήθως έχουν ομαλή και άμεση συμμετοχή των εργαζομένων κάτι το οποίο τελικά κάνει και τη διαφορά στο αποτέλεσμα. Η μελέτη ακόμη δείχνει πως η διαχείριση που έχει ανθρωποκεντρικό προφίλ – το οποίο υποστηρίζει τους εργαζομένους στην εφαρμογή των ικανοτήτων και της γνώσης τους στον εργασιακό χώρο αλλά και διευκολύνει την ανάπτυξη των ικανοτήτων και της γνώσης των εργαζομένων, μπορεί να έπωφεληθεί με τρόπο που να ξεπερνά τον εργασιακό χώρο, όπως να έχει χαμηλότερο κόστος για την υγειονομική κάλυψη των εργαζομένων.
Ακόμη η μελέτη τονίζει τη σημασία που έχει η συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στην υποστήριξη των αλλαγών στον εργασιακό χώρο στον σχεδιασμό και την εφαρμογή μέτρων που οδηγούν στην αυτονομία των εργαζομένων, στη βελτίωση των ικανοτήτων τους και της κατάρτισής τους και στη διευκόλυνση της δέσμευσης του εργαζομένου σε θέματα που αφορούν τον εργασιακό του χώρο.
Η μελέτη ECS 2019 είναι η πρώτη έρευνα που χρησιμοποιήθηκε η μεθοδολογία στην οποία οι επιχειρήσεις μέσω τηλεφωνικής κλήσης υπέδειξαν εκείνους που θα απαντούσαν στο ερωτηματολόγιο και οι οποίοι κλήθηκαν να συμπληρώσουν ένα διαδικτυακό ερωτηματολόγιο (push-to-web methodology).