Η Γκερνίκα του Πικάσο στα χρώματα της Παλαιστίνης
Ο εμβληματικός, αντιπολεμικός πίνακας:
Η Γκερνίκα ή γκουέρνικα του Πάμπλο Πικάσο. Το έργο που αποτέλεσε την πρόταση για το περίπτερο της Ισπανίας στην Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού το 1937. Ο πίνακας που ο ισπανός καλλιτέχνης εμπνεύστηκε βλέποντας τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων που κυκλοφόρησαν την επόμενη μέρα, εκείνη της 26ης Απριλίου του 1937 όταν τα γερμανικά στρατεύματα βομβάρδισαν την ιερή πόλη των Βάσκων με τις “ευλογίες” του δικτάτορα Φρανθίσκο Φράνκο σε μια προσπάθεια να κερδίσουν έδαφος έναντι του δημοκρατικού στρατού. Τη βομβάρδισαν ενώ όλη η πόλη βρισκόταν στο κέντρο και στην αγορά της, πράξη που εννοείται πως αντέβαινε στους κανόνες του πολέμου καθώς στρεφόταν κυρίως εναντίον των αμάχων.
Η γκερνίκα εξάλλου του Πάμπλο Πικάσο δεν είναι τυχαίο πως έχει τοποθετηθεί – σε αντίγραφό της εννοείται μια που το πρωτότυπο βρίσκεται στο Μουσείο Ρέινα Σοφία της Μαδρίτης – στον διάδρομο των Ηνωμένων Εθνών που οδηγεί στο Συμβούλιο Ασφαλείας, εκεί όπου τα 15 μέλη του- τα πέντε μόνιμα, ΗΠΑ, Μεγάλη Βρετανία, Γαλλία, Ρωσία και Κίνα, και τα άλλα 10 που περιοδικά λαμβάνουν μέρος, αποφασίζουν για την ασφάλεια του κόσμου.
Η γκερνίκα σε αντίγραφό της εννοείται πως υπάρχει και στην ιερή πόλη των Βάσκων και θυμίζει πως η Γκερνίκα πρέπει να επιστρέψει στον τόπο της – Guernica Gernikarra-, όπως χαρακτηριστικά γράφει η επιγραφή της.
Υπενθυμίζεται πως το έργο βάφτηκε… στα χρώματα των μεταναστών – προσφύγων προκειμένου να καταγγελθεί το δράμα των ανθρώπων που θέλουν να περάσουν τη Μεσόγειο για να βρουν ένα καλύτερο μέλλον ή να σωθούν από διώξεις. Το έργο είναι γνωστό ως “Η Γκερνίκα του Αιγαίου”.
Πλέον… το πλέον αντιπολεμικό έργο του Πάμπλο Πικάσο έχει βαφτεί και στα χρώματα της Παλαιστίνης σε μια προσπάθεια να καταδειχθεί η κατάσταση όσων ζουν στα παρανόμως κατεχόμενα εδάφη τους από το Ισραήλ.
ΔΜ