«Young Diplomats @ theBritish Embassy»
Φοιτητές του ΠΑΜΑΚ σε ρόλο διπλωματών σε διαπραγματεύσεις με την πρέσβη της Μεγάλης Βρετανίας, Κέιτ Σμιθ:
Ένα πρωτότυπο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Young Diplomats @ theBritish Embassy» αναπτύχθηκε στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με τη συνεργασία της Βρετανικής Πρεσβείας στην Ελλάδα. Δεκαπέντε φοιτητές και φοιτήτριες του Τμήματος ανέλαβαν τον ρόλο νέων διπλωματών και συμβούλευσαν την Πρέσβη του Ηνωμένου Βασιλείου στην Ελλάδα για τις προτεραιότητες της Εξωτερικής Πολιτικής του Ηνωμένου Βασιλείου μετά το BREXIT στην Ελλάδα, την Ευρώπη και την ευρύτερη περιοχή των Δυτικών Βαλκανίων.
Πιο συγκεκριμένα, τεταρτοετείς φοιτητές και φοιτήτριες του Τμήματος, στο πλαίσιο του μαθήματος Σύγχρονη Διπλωματία, Οικονομία και Επιχειρήσεις, ανέλαβαν να καταθέσουν προτάσεις για τέσσερις διαφορετικές προτεραιότητες της Βρετανικής Εξωτερικής Πολιτικής στην περιοχή: α) τις σχέσεις Ελλάδας-Η.Β. μετά το Brexit, β) τις πολιτικές για την Κλιματική Αλλαγή, γ) τις δυνατότητες στο πεδίο της ήπιας ισχύος και δ) ζητήματα Δυτικών Βαλκανίων.
Το πρόγραμμα αναπτύχθηκε από την Επίκουρη Καθηγήτρια Ρεβέκκα Παιδή, που είχε και την επίβλεψή του, με τη συνεργασία του Γραμματέα Α’ της Πρεσβείας κ. Richard North και του Δρ. Αλέξανδρου Ναυπλιώτη, Υπεύθυνου Πολιτικών Θεμάτων της Πρεσβείας με τομέα αρμοδιότητας τη Βόρεια Ελλάδα.
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες χαρακτήρισαν την ελληνοβρετανική συνεργασία ως σχέση με αμοιβαία οφέλη και προέκριναν την ανάληψη συγκεκριμένων πρωτοβουλιών στους τομείς της αμυντικής συνεργασίας, της κυβερνοασφάλειας, της εκπαίδευσης, του αθλητισμού, των τεχνών, της κλιματικής αλλαγής, της καταπολέμησης της ανεργίας στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, καθώς και για
την προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του κράτους δικαίου στις γειτονικές χώρες. Δεν παρέλειψαν να αναφερθούν και στην επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, ως κίνηση που θα εξασφάλιζε τη συμπάθεια και την εκτίμηση του ελληνικού κοινού προς το Ηνωμένο Βασίλειο. Την παρουσίαση ακολούθησε ενδιαφέρουσα συζήτηση ανάμεσα στην Πρέσβη και τους φοιτητές και τις φοιτήτριες.
Η εφαρμογή του προγράμματος διήρκησε ένα ολόκληρο ακαδημαϊκό εξάμηνο και περιελάμβανε την αρχική ενημέρωση για τις προτεραιότητες της εξωτερικής πολιτικής του Ηνωμένου Βασιλείου από τα στελέχη της Πρεσβείας, την έρευνα των ομάδων εργασίας των φοιτητών, μία ενδιάμεση εκτίμηση των προτάσεων και ανατροφοδότηση από την κ. Παιδή και τους κ.κ. North και Ναυπλιώτη, καθώς και την
τελική παρουσίαση των προτάσεων. Σημειώνεται ότι οι συναντήσεις του προγράμματος ήταν προγραμματισμένες να πραγματοποιηθούν διά ζώσης, αλλά λόγω περιοριστικών μέτρων έγιναν διαδικτυακά.
Οι προτάσεις συγκεντρώθηκαν σε μία αναφορά 39 σελίδων και παρουσιάστηκαν (στις 19 Ιανουαρίου) στην Πρέσβη του Ηνωμένου Βασιλείου στην Ελλάδα, Κέιτ Σμιθ, η οποία συνεχάρη τους φοιτητές και τους επιβλέποντες και πρόεβη στην παρακάτω δήλωση:
«Ήταν ιδιαίτερη χαρά για εμένα να διακρίνω ιδίοις όμμασι τον δυναμισμό που κρύβει η νέα γενιά των ανθρώπων εκείνων που θα συμβάλουν στις Ελληνοβρετανικές σχέσεις. Οι προτάσεις τους για την μέγιστη αξιοποίηση των ευκαιριών που παρουσιάζει η φιλία των δύο λαών – και την αντιμετώπιση των κοινών προκλήσεων που διαφαίνονται – είναι πραγματικά επίκαιρες. Η εθελοντική προσφορά των
φοιτητών του ΠΑΜΑΚ στο επόμενο κεφάλαιο των διμερών μας σχέσεων το 2021, έρχεται την πλέον κατάλληλη στιγμή. Πρόκειται για μία εξαιρετική αρχή σε μία σπουδαία χρονιά για την Ελλάδα, κατά τη διάρκεια της οποίας το Ηνωμένο Βασίλειο δεσμεύεται να ανανεώσει τους μοναδικούς δεσμούς που διατηρούμε, για πολλές ακόμη γενιές».
Επιπλέον, η Βρετανίδα Πρέσβης επισήμανε τον σημαντικό ρόλο που αναμένεται να παίξει η συνεργασία μεταξύ ακαδημαϊκών ιδρυμάτων των δύο χωρών στη νέα εποχή.
Η επιβλέπουσα του καινοτόμου εκπαιδευτικού προγράμματος, Επίκουρη Καθηγήτρια Ρεβέκκα Παιδή τόνισε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης ότι «για την ανάπτυξη του προγράμματος χρησιμοποιήθηκαν οι μέθοδοι της ενεργητικής και συνεργατικής μάθησης και ότι με την ολοκλήρωσή του εκπληρώθηκαν όλοι οι εκπαιδευτικοί του στόχοι, οι οποίοι μεταξύ άλλων ήταν η απόκτηση γνώσεων για ζητήματα σύγχρονης διπλωματίας, η ανάπτυξη της αναλυτικής και κριτικής
ικανότητας των φοιτητών και η καλλιέργεια δεξιοτήτων, όπως η ομαδικότητα, η λήψη
αποφάσεων υπό πίεση, η εκφορά λόγου δημόσια, η προετοιμασία σύντομων ενημερωτικών κειμένων. Όλα τα παραπάνω αναμένεται να βοηθήσουν τους φοιτητές και τις φοιτήτριες κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, αλλά και στη μετέπειτα επαγγελματική τους πορεία. Το επιτυχημένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα αναμένεται να αποτελέσει μοντέλο και για άλλες αντίστοιχες πρωτοβουλίες ενεργητικής και συνεργατικής μάθησης».