Το κέντρο 24ωρης τηλεφροντίδας βοήθησε περί των 44.000 ηλικιωμένους σε ένα χρόνο
ΠΚΜ:
Περίπου 44.000 κλήσεις δέχτηκε, μέσα σε έναν χρόνο λειτουργίας, το κέντρο 24ωρης τηλεφροντίδας, παρακολούθησης και τηλεφωνικής υποστήριξης ηλικιωμένων, που έθεσε σε λειτουργία η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Η υπηρεσία παρέχει βοήθεια σε κάποιο έκτακτο ή μη περιστατικό αλλά και διέξοδο στην ανάγκη για επικοινωνία από ηλικιωμένους που ζουν μόνοι τους ή αντιμετωπίζουν χρόνια προβλήματα υγείας. Εκείνοι, με ένα κλικ στο κουμπί πανικού που βρίσκεται στο ειδικό ρολόι που φορούν, μπορούν να ειδοποιήσουν το τηλεφωνικό κέντρο για κάποια έκτακτη ανάγκη, ενώ ακόμη και σε περίπτωση πτώσης ή απώλειας αισθήσεων ειδοποιείται άμεσα η υπηρεσία για να επικοινωνήσει με τον ωφελούμενο.
Όπως επισήμανε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αντιπεριφερειάρχης Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Μελίνα Δερμεντζοπούλου, πριν από λίγο καιρό, ωφελούμενος του προγράμματος είχε λάβει υπερβολική δόση χαπιών με σκοπό να αυτοκτονήσει, ωστόσο αργότερα το μετάνιωσε και κάλεσε στο τηλεφωνικό κέντρο, δηλώνοντας τι είχε συμβεί. Η κοινωνική λειτουργός κάλεσε άμεσα τα συγγενικά του πρόσωπα, καθώς και το ΕΚΑΒ και την Αστυνομία, παραμένοντας στη γραμμή και καθησυχάζοντας τον ηλικιωμένο μέχρι να φτάσει βοήθεια στο σπίτι του, κι έτσι το συμβάν είχε αίσιο τέλος.
Σε άλλη περίπτωση, ένας παππούς με δυσκολία στην κίνηση, ο οποίος διαμένει μόνος, έπεσε στο πάτωμα. Ο ανιχνευτής πτώσης αναγνώρισε αυτομάτως την πτώση και εκλήθη το τηλεφωνικό κέντρο. Η κοινωνική λειτουργός κάλεσε την Αστυνομία και το ΕΚΑΒ, ενώ τα συγγενικά πρόσωπα του ηλικιωμένου δήλωσαν άρνηση να μεταβούν στο σπίτι του. Μέχρι να φτάσει βοήθεια, συνεχίστηκε η επικοινωνία μεταξύ του παππού και του κέντρου τηλεφροντίδας, ενώ και στην περίπτωση αυτή όλα έληξαν ομαλά.
Το 17% των κλήσεων αφορά έκτακτα περιστατικά
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της υπηρεσίας που παραχώρησε η αντιπεριφερειάρχης στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, από τις 12 Νοεμβρίου του 2020 μέχρι τις 21 Δεκεμβρίου του 2021, έχουν εξυπηρετηθεί συνολικά 43.900 κλήσεις, εκ των οποίων οι 7.400, δηλαδή ποσοστό περίπου 17%, αφορούν επείγοντα περιστατικά. Μάλιστα, σε αυτό το πλαίσιο επενέβη η Αστυνομία σε 43 περιπτώσεις, το ΕΚΑΒ σε 201 και η Πυροσβεστική σε δύο.
Ειδικότερα, μόνο τον τελευταίο μήνα, οι κοινωνικοί λειτουργοί και ψυχολόγοι του τηλεφωνικού κέντρου εξυπηρέτησαν 438 επείγουσες κλήσεις σε σύνολο 2.690 κλήσεων, με το 40% από αυτές να αφορά συμβάντα πτώσης. Επίσης, 250 κλήσεις πραγματοποιήθηκαν από τη συσκευή εντοπισμού θέσης ενώ και πάλι απαιτήθηκε η επέμβαση της Αστυνομίας σε 9 περιπτώσεις, του ΕΚΑΒ σε 21 και της Πυροσβεστικής σε μία.
Ηλικιωμένος κάλεσε τη γραμμή 70 φορές σε έναν μήνα λόγω μοναξιάς
Σύμφωνα, άλλωστε, με την προϊσταμένη του Τμήματος Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ψυχολόγο Ελένη Πατίδου, εκτός από τα επείγοντα περιστατικά (πτώση, πρόβλημα υγείας, απόπειρα αυτοκτονίας, πυρκαγιά κ.λπ.), τα θέματα κοινωνικής φύσεως (αν κάποιος ξεχάσει τα κλειδιά του ή κλειστεί έξω από το σπίτι του) και τα τεχνικά προβλήματα (χάλασε το μπουτόν, κόπηκε το βραχιολάκι, δεν δουλεύει), η γραμμή δέχεται αρκετές μη επείγουσες κλήσεις απλώς για μια συνομιλία, έναν χαιρετισμό, μια συζήτηση ή για την παροχή ψυχολογικής υποστήριξης. «Συναντούμε πάρα πολλά συμβάντα από μοναξιά. Τα τηλεφωνήματα από ανθρώπους που νιώθουν μοναξιά είναι πάρα πολλά. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένας παππούς κάλεσε τη γραμμή 70 φορές μέσα σε έναν μήνα και κάτι, από την 1η Ιανουαρίου μέχρι τις 11 Φεβρουαρίου», ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Πατίδου.
Ζήτηση για την υπηρεσία
Αυτή τη στιγμή παρουσιάζεται ζήτηση για την υπηρεσία και από άλλους ηλικιωμένους, οι οποίοι μπορούν να καταγραφούν σε λίστα αναμονής. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αναζητούν πληροφορίες στα τηλέφωνα 2310804150 και 2313330856. «Λόγω πανδημίας, παρουσιάστηκαν προβλήματα στη λειτουργία κάποιων δομών που ενεργοποιούνται στον τομέα της φροντίδας ηλικιωμένων και έτσι εκείνοι άρχισαν να προστρέχουν στο πρόγραμμα, το οποίο είναι δυναμικότητας 3.000 ωφελούμενων. Έτσι προέκυψαν διακόσιες αιτήσεις πέραν των τριών χιλιάδων», ανέφερε η κ. Δερμεντζοπούλου. Η ίδια, ωστόσο, χαρακτήρισε ελεγχόμενη την κατάσταση και σημείωσε ότι γίνεται μεγάλη προσπάθεια για την εξυπηρέτησή τους.
«Για μας το θέμα της ασφαλούς γήρανσης είναι μεγάλη υπόθεση, ακριβώς επειδή υπάρχει το δημογραφικό ζήτημα. Παράλληλα, μάς ενδιαφέρει και το θέμα της εξυπηρέτησης ανθρώπων από απομακρυσμένες περιοχές καθώς γνωρίζουμε ότι οι 1.944 από τους 3.000 ωφελούμενους βρίσκονται στην περιφερειακή ενότητα της Θεσσαλονίκης και οι υπόλοιποι σε άλλες περιοχές της Κεντρικής Μακεδονίας», πρόσθεσε, προαναγγέλλοντας μάλιστα τη λήψη και νέων μέτρων για τις ευάλωτες αυτές ηλικιακές ομάδες.
ΑΠΕ/ΜΠΕ