Κατάρτιση ενηλίκων: υψηλό ηθικό, χαμηλή συμμετοχή
CEDEFOP:
Τα περισσότερα κράτη -μέλη της ΕΕ σταθερά έχουν μείνει πίσω στις προσπάθειές τους να πιάσουν τους στόχους της συμμετοχής των ενηλίκων στη διά βίου μάθηση, ο οποίος έχει μπει από την ΕΕ προκειμένου να ικανοποιήσει τις ανάγκες που προκύπτουν από τις δημογραφικές τάσεις και την τεχνολογική αλλαγή. Το 201ο η ΕΕ είχε θέσει τον στόχο το 15% των ενηλίκων να συμμετέχει σε διά βίου εκπαίδευση μέχρι το 2020. Τότε το ποσοστό αυτό άλλαξε και άγγιξε το 50% μέχρι το 2025, σκοπεύοντας ξεκάθαρα να αντικατοπτρίσει τις ανάγκες της ΕΕ για την εκ νέου εκπαίδευση και αύξηση των ικανοτήτων του εργατικού της δυναμικού.
Ωστόσο, μόνο μερικές και μάλιστα που μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού, χώρες μέλη της ΕΕ κατάφεραν να πιάσουν τον στόχο. Ο μέσος ευρωπαϊκός όρος το 2019 ήταν στο 11,8% και έπεσε στο 9,2% το 2020 κυρίως λόγω της πανδημίας της COVID-19. Για να φτάσει κανείς στο σημαντικότερο σημείο του θέματος, το CEDEFOP εκπόνησε μια πανευρωπαϊκή έρευνα σχετικά με την εκπαίδευση των ενηλίκων και τη συνεχιζόμενη κατάρτιση και την εκπαίδευση το 2019 και ανέπτυξε και προτάσεις.
Τα αποτελέσματα της έρευνας επιβεβαιώνουν τη θετική άποψη που έχουν οι ενήλικοι για τη μάθηση, τη διά βίου μάθηση και την ανάγκη απόκτησης νέων ικανοτήτων. Ακόμη, αναδεικνύει πως δεν συμμετέχουν πολλοί ενήλικες σε αντίστοιχα προγράμματα παρόλο που μια σημαντική αναλογία του εργατικού δυναμικού των ενηλίκων δεν τις έχει τις συγκεκριμένες ικανότητες. Κι αυτό αποδεικνύει πως η ανάγκη να βελτιώσει κανείς τις ικανότητές του δεν αρκεί πάντα ως κίνητρο και η συμμετοχή σε αυτά τα προγράμματα θα πρέπει να συνδυαστεί με άλλα είδη “ανταμοιβής”.
Για να αυξηθεί ο συγκεκριμένος αριθμός ενδεχομένως απαιτεί πολιτικές που θα είναι πιο επικεντρωμένες στην εκμάθηση και τη συνεργασία κι όπου ο εκπαιδευόμενος θα είναι στο επίκεντρο και όπου η εμπιστοσύνη και τα οφέλη της εκπαίδευσης μοιράζονται. Σκοπός της κατάρτισης δεν είναι να αντιδράσει κανείς στις καινούριες συνθήκες που απαιτούνται. Είναι μια διαρκής διαδικασία που υποστηρίζει των υιοθέτηση των συνθηκών που αλλάζουν. Αφορά τις μαθησιακές και συγκυριακές ανάγκες των ενηλίκων και τους βοηθά να διαχειριστούν τις αλλαγές στις μεταρρυθμίσεις της αγοράς εργασίας.