Η προστασία των παιδιών περνάει μέσα από την εκπαίδευση
Παγκόσμια Ημέρα Κατά της Παιδικής Εργασίας:
Η αξία της εκπαίδευσης ως ανάχωμα ενάντια στην εκμετάλλευση ανηλίκων και ως μέσο που εξοπλίζει τα παιδιά με τα απαραίτητα εφόδια ώστε να ζουν με αξιοπρέπεια, αναδεικνύεται την Παγκόσμια Ημέρα κατά της Παιδικής Εργασίας, όπως έχει
καθιερωθεί η 12 η Ιουνίου.
Με την παιδική εργασία παραβιάζονται δύο βασικά δικαιώματα: Το δικαίωμα στη μόρφωση και το δικαίωμα στο παιχνίδι.
Όπως τίθεται στη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (άρθρο 32) που έχει υπογραφεί από το 1989, «τα συμβαλλόμενα κράτη αναγνωρίζουν το δικαίωμα του παιδιού να προστατεύεται
από την οικονομική εκμετάλλευση και από την εκτέλεση οποιασδήποτε εργασίας που ενέχει κινδύνους ή που μπορεί να εκθέσει σε κίνδυνο την εκπαίδευσή του ή να βλάψει την υγεία του ή τη σωματική, πνευματική, ψυχική, ηθική ή κοινωνική ανάπτυξή του».
Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο εκτιμά ότι το 70% των μαθητών που διακόπτουν το σχολείο εισέρχονται με κάποιο τρόπο στην αγορά εργασίας.
Κατά τη φετινή εκπαιδευτική χρονιά, τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας έδειξαν ότι έχει αυξηθεί σε σχέση με πέρυσι ο αριθμός των παιδιών από την πλέον ευάλωτη κατηγορία πληθυσμού, τους πρόσφυγες, που φοίτησαν στο σχολείο. Γεγονός που ενδεχομένως σχετίζεται με τη δια ζώσης παρακολούθηση μαθημάτων, σε αντίθεση με το 2019-2020, όταν τα μαθήματα γίνονταν μόνο
διαδικτυακά.
Παρόλα αυτά, η σχολική διαρροή υφίσταται και οφείλεται -μεταξύ άλλων- σε προβλήματα που αφορούν τη μεταφορά των μαθητών, τις καθυστερήσεις έναρξης των τάξεων υποδοχής, τις δύσκολες συνθήκες διαβίωσης και τις συνθήκες ακραίας φτώχειας των οικογενειών των προσφύγων.
Τα παιδιά που αναγκάζονται να εγκαταλείψουν το σχολείο είναι κυρίως αγόρια, από 15 μέχρι 18 ετών και δουλεύουν παράνομα σε χωράφια, πτηνοτροφεία, εκκοκκιστήρια, ταβέρνες, οικοδομές, διαλογή μετάλλων κ.ά.
Τέλος, σημειώνεται ότι, η παράνομη εργασία στους δρόμους των μεγάλων πόλεων ανηλίκων που προέρχονται συνήθως από τις γειτονικές βαλκανικές χώρες, είναι φαινόμενο που αποτυπώνει τα
μειωμένα κοινωνικά αντανακλαστικά. Ο εντοπισμός και η προσέγγιση των παιδιών αυτών ώστε να ενταχθούν στο σχολικό σύστημα είναι ο μόνος τρόπος για την καταπολέμηση της παιδικής
εργασίας, όπως ανέφερε η Μη Κερδοσκοπική Οργάνωση ΆΡΣΙΣ.