FERRUCCIO LAMBORGHINI- Tο αντίπαλο δέος του ENZO FERRARI
Ο πολιτισμός της Αγροτιάς:
Ο Άνθρωπος που άλλαξε την ιστορία τη ιστορία της Αυτοκίνησης. Από τα τρακτέρ στα υπεραυτοκίνητα.
Του Θοδωρή Σδρούλια
Έντονη και μεγάλη προσωπικότητα, δυνατός χαρακτήρας, κατάφερε πολλές φορές το ακατόρθωτο. Ο LAMBORGHINI είχε πανtα κλίση στα μηχανήματα. Υπηρέτησε τη θητεία του κατά τη διάρκεια του πολέμου στη Ρόδο ως μηχανικός αυτοκίνητων.
Με την επιστροφή του στην Ιταλία διαπίστωσε ότι η ύπαιθρος χώρα είχε ανάγκη από μηχανολογικό εξοπλισμό. Έτσι έκανε την πρώτη του εταιρεία με 11 άτομα προσωπικό και ξεκίνησε να κατασκευάζει τα πρώτα τρακτέρ τα λεγόμενα καριόκες. Ήταν από διαλυμένα μηχανήματα του Β’ ΠΠ, τα διαμόρφωνε και τα κατασκεύαζε, Σταδιακά όμως, ως πνεύμα ανήσυχο, έκανε τις πρώτες προσλήψεις μηχανικών και άρχισε να κατασκευάζει τρακτέρ και τα έβαλε στην παραγωγή.
Οι πρώτες κατασκευές ήρθαν στο φως το 1946 αλλά τρία χρόνια αργότερα άρχισε το εργοστάσιο να μπαίνει σε κανονική πορεία και η γραμμη παρασκευής αυξήθηκε με γρήγορους ρυθμούς. Η δεκαετία το ’50 κύλησε με την κατασκευή των τρακτέρ να πηγαίνει καλά.
Το 1949, ανήσυχος όπως πάντα, κατασκεύασε το πρώτο ελικόπτερο. Έμεινε, όμως, μόνο στο πρωτότυπο γιατί δεν κατάφερε ποτέ να μπει στην παραγωγή. Οι λόγοι ήταν πολλοί. Βλέπετε, ο βιομηχανικός ανταγωνισμός ως συνήθως είχε αρχίσει να εξαπλώνεται, και τα οικονομικά συμφέροντα, αλλά και τα γραφειοκρατικά, δεν του επέτρεψαν μαζική παραγωγή.
Τα τρακτέρ του LAMBORGHINI ήταν πρωτοποριακά και με πολλές σύγχρονες καινοτομίες. Αναφέρεται δε πως το όνομα Lamborghini δεν έσβησε ακόμη και σήμερα, αν και εταιρεία πλέον έχει διαφοροποιηθεί ριζικά,
Ο LAMBORGHINI είχε τη συνήθεια να οδηγεί Ferrari! Μάλιστα είχε δύο στην κατοχή του και πολλές φορές έκανε και διάφορες ς τεχνικές επεμβάσεις για να ενισχύσει τον συμπλέκτη, τον κινητήρα, και οτιδήποτε νόμιζε ότι θα μπορούσε να βελτιωθεί. Ειδικά, είχε διαφοροποιήσει το συμπλέκτη και τον έκανε πιο ανθεκτικό, δεδομένου ότι η Ferrari με το δυνατό κινητήρα είχε πρόβλημα. Ο LAMBORGHINI τον ενίσχυσε.
Αναφέρεται δε πως ο LAMBORGHINI είχε την συνήθεια να πηγαίνει προσωπικά να αγοράζει τα αυτοκίνητά του. Έτσι το 1963 όταν πήγε στο εργοστάσιο να παραλάβει μια καινούργια Ferrari. Επισημαίνεται δε πως τα δυο εργοστάσια ήταν αρκετά κοντά και δεν απείχαν παρά μόνο λίγα χιλιόμετρα μακριά. Τότε διεμήφθη ένας διλαλογος ανάμεσα στους δυο άντρες, τον Ferrari και τον Lamborghini.
Του λέει ο Lamborghini… Εnzo υπάρχει πρόβλημα στον συμπλέκτη και πρέπει να το διορθώσεις.
Η απάντηση του Ferrari ηταν… άσ’ το, εσύ κοίταξε να κάνεις τρακτέρ. Τα αυτοκίνητα είναι για μας. Και τότε ο Lamborghini του είπε “θα δεις πως γίνονται τα σούπερ αυτοκίνητα”.
Έτσι επέστρεψε στο σπίτι του και σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα κάλεσε διακεκριμένους μηχανικούς και τους είπε απλά, θέλω ένα γρήγορο αυτοκίνητο με κινητήρα μεγάλων κυβικών τοποθετημένο στη μέση του αυτοκινήτου ακριβώς πίσω από τον οδηγό. Και έτσι προέκυψε και το Μιούρα το πιο αντιπροσωπευτικό αυτοκίνητο της εταιρείας που ακόμη και σήμερα είναι διαχρονικό. Φυσικά ήθελε και ένα σήμα … κακό, έτσι σαν ταύρος που ήταν στο ζώδιο επέλεξε έναν ταύρο για σήμα των αυτοκινήτων του και μετέπειτα στα τρακτέρ αν και αυτά είχαν προηγηθεί.
Βέβαια ξαναγυρίζοντας στα τρακτέρ η παραγωγή ήταν σε εξέλιξη και πήγαινε καλά, ένας συνδυασμός άριστος με καλά αποτελέσματα.
Μια μεγάλη παραγγελία σε χώρα της Λατινικής Αμερικής θα του έδινε μεγάλη αίγλη.
Αλλά εκείνο το διάστημα μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του ’70 στην Ιταλία άρχισαν να συσσωρεύονται πολλά συνδικαλιστικά προβλήματα. Η χώρα άρχισε να έχει προβλήματα και οι συνδικαλιστές ως συνήθως πολλές φορές μπορούν να κάνουν μεγάλα λάθη και να φρενάρουν εξέλιξη σε παραγωγές και εργοστάσια.
Αυτό ήταν το πρώτο χτύπημα για τον Ferruccio, και στη συνέχεια ενώ είχαν κατασκευασθεί κάποιες χιλιάδες τρακτέρ για τηn εξαγωγή, αλλάζει το πολιτικό καθεστώς σε χώρα της λατινικής Αμερικής και τα τρακτέρ μένουν στις αποθήκες.
Εδώ πλέον τα πράγματα έχουν δυσκολέψει πραγματικά και έτσι ο Lamborghini αναγκάζεται να αρχίσει να εκχωρεί αυτό που είχε κατασκευάσει μόνος του επί τόσα χρόνια. Το εργοστάσιο αυτοκινήτων πουλήθηκε σε ομάδες επενδυτών, τα δε τρακτέρ πέρασαν στη δικαιοδοσία άλλης εταιρείας.
Βασικά όμως και τα τρακτέρ και τα αυτοκίνητα κράτησαν το σύμβολο και το όνομα Lamborghini
Ένας μύθος που διαρκεί ακόμη και σήμερα.
Προσωπικά είχα τη τύχη κατά τη διάρκεια των σπουδών μου να πάω αρκετές φορές στο εργοστάσιο, και να ακούσω και πολλά πράγματα από τον γιο του τον Tonnino Lamborghini που κατάφερε και διέσωσε πολλά από τα αυτοκίνητα και τρακτέρ και σήμερα φυλάγονται σε δύο εξαιρετικά μουσεία στην Ιταλία.
Τα μουσεία είναι επισκέψιμα και ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να δει πολλά από τις κατασκευές του Λαμποργκίνι και να μάθει τη ιστορία του.
Θα μπορούσαμε να γράφουμε ατέλειωτες σελίδες για ένα μύθο. Για τον άνθρωπο που έβαλε το στίγμα του στην αγροτική εκμηχάνιση αλλά και στα σούπερ αυτοκίνητα.
Οι νοσταλγοί της αυτοκίνησης αλλά και των τρακτέρ όταν μιλούν για λαμποργκίνι, μιλούν μόνο για τις δημιουργίες του Ferruccio. Σήμερα λένε ότι αυτά είναι υπέροχα σούπερ αυτοκίνητα αλλά δεν είναι Lamborghini.