Cedefop: Τα κράτη να επενδύσουν στην εκμάθηση ενηλίκων
Μελέτη για την ΕΕ :
Τουλάχιστον τα 2/3 των ενηλίκων σε κάθε κράτος- μέλος της ΕΕ συμφωνούν πως οι κυβερνήσεις τους θα πρέπει να θέσουν ως προτεραιότα για τις επενδύσεις τους στην εκπαίδευση των μεγαλύτερων σε ηλικία πολιτών τους. Σε όλη την ΕΕ ο κόσμος εκτιμά πως η μάθηση και η εκπαίδευση ανηλίκων θα γίνει πιο σημαντική για την πρόοδο των καριέρων στα επόμενα 10 χρόνια, ένα επιχείρημα που ενισχύεται από το 88% των ενηλίκων που λένε πως η εργασία τους απαιτεί από αυτούς τη διαρκή ενημέρωση.
Η μελέτη ακόμη δείχνει πως οι ευρωπαίοι πολίτες έχουν μια θετική εικόνα για τη δια βίου μάθηση και εκπαίδευση. Ο κόσμος συμφωνεί πως η μάθηση τους επιφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα τόσο αναφορικά με την εργασία τους όσο όμως και στο προσωπικό επίπεδο. Σε όλη την Ευρώπη σχεδόν το 90% των ενηλίκων συμφωνεί πως η συνεχής μάθηση είναι σημαντική για την εύρεση εργασίας, για να προχωρήσουν στην καριέρα τους και να πετύχουν και αύξηση στον μισθό τους. Η δια βίου μάθηση για τα 2/3 των ευρωπαίων πολιτών είναι εξίσου σημαντική με την πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Σε πολλά κράτη μέλη, μεταξύ των οποίων η Γαλλία, η Γερμανία και η Ισπανία σε ποσοστό 75% θεωρούν τη μάθηση και την εκπαίδευση των ενηλίκων ως έναν τρόπο για να αποκτήσουν το αντίστοιχο με την πανεπιστημιακή μόρφωση.
Τα κράτη-μέλη ήδη έχουν αναπτύξει μια σειρά ευκαιριών για τη διά βίου μάθηση. Σε όλη την ευρωπαϊκή επικράτεια το 72% συμφωνεί πως υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για μάθηση και εκπαίδευση στη χώρα του, αλλά αυτό το νούμερο ποικίλει, για παράδειγμα είαι 90% στην Αυστρία, 87% στη Γερμανία, μέχρι 56% στη Γαλλία και 54% στην Ιταλία. Κατά μέσο όρο στην ΕΕ το 69% εκτιμά πως η ποιότητα στην εκπαίδευση ανηλίκων στη χώρα τους είναι καλό και μόνο στην Ιταλία οι περισσότεροι εκτιμούν πως το επίπεδο είναι κακό (48%) έναντι του καλού (43%).
Τα κράτη μέλη διαθέτουν ακόμη και μέτρα που αρέσουν στον κόσμο προκειμένου να ενθαρρύνουν περισσότερους ενήλικες να συμμετάσχουν σε εκπαίδευση που σχετίζεται με την εργασία τους όπως ευέλικτες ώρες εργασίας, χρηματική υποστήριξη ή υποστήριξη που σχετίζεται με τη μέριμνα για τα παιδιά και καλύτερη πληροφόρηση. Ωστόσο οι γνώμες διαφέρουν ανάμεσα στον νότο και τον βορρά σχετικά με το αν θα πρέπει να επεκταθούν. Χώρες όπως η Ελλάδα, η Ισπανία, η Κύπρος, η Μάλτα, η Πορτογαλία και η Ρουμανία εκτιμούν πως η αύξηση των μέτρων αυτών θα ενθαρρύνει περισσότερους ενηλίκους για τη δια βίου μόρφωση ενώ σε χώρες όπως η Αυστρία, το Βέλγιο, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ολλανδία και η Φινλανδία είναι πιο σκεπτικιστικές απέναντι σε κάτι αντίστο
Παρά την πολύ καλή εικόνα που έχουν οι πολίτες για τη μάθηση και την εκπαίδευση σε 22 από τις 30 χώρες στις οποίες έγινε η έρευνα η βασική αιτία που οι ενήλικες δίνουν για να μη συμμετέχουν σε τέτοιες διαδικασίες είναι το ότι δεν τις χρειάζονται. Κι αυτό συμβαίνει πέρα από τις απαιτήσεις της εργασίας τους ή της ανάγκης τους να βρουν εργασία.
Οι περιπτώσεις της Ρουμανίας και της Γαλλίας διαφέρουν. Εκεί βασική αιτιολογία που δίνουν οι ενήλικες είναι πως αισθάνονται πολύ ηλικιωμένοι.
Η ΕΕ προσπαθεί πάντως να αυξήσει τη συμμετοχή των ενηλίκων στη μόρφωση και την εκπαίδευση εδώ και 20 χρόνια αλλά συνεχίζει να μένει χαμηλό το επιθυμητό ποσοστό στα κράτη μέλη.
Ωστόσο, η έλλειψη συμμετοχής δεν συμβαίνει επειδή οι ενήλικες είναι αρνητικοί στην εκμάθηση. Η θετική εικόνα για τη διά βίου μάθηση, έτσι όπως δείχνει η έρευνα πάνω από 40.000 ατόμων στην ΕΕ, τη Νορβηγία και την Ισλανδία, δίνει μια ισχυρή βάση για τα κράτη μέλη να σκεφτούν αν η εκπαίδευση για τους ενήλικες θα πρέπει να είναι μια επενδυτική προτεραιότητα και το πώς θα μπορέσουν να ενθαρρύνουν περισσότερους ενήλικες να μάθουν.