Τρεμόπουλος: Με τον Ζέρβα ή με μια πράσινη και αλληλέγγυα πόλη;
Οι τοποθετήσεις της «Οικολογίας-Αλληλεγγύης» στο Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης:
Ο Μιχάλης Τρεμόπουλος επικεφαλής της παράταξης Οικολογία- Αλληλεγγύη έκανε χτες παρέμβαση στο Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης. Μεταξύ άλλων είπε τα εξής: Ο σιδηρόδρομος να γίνει το μέσο του 21ου αιώνα. Η συναυλία για το νερό επιβεβαίωσε το 98% των Θεσσαλονικέων στο δημοψήφισμα του 2014 κατά της ιδιωτικοποίησης του συλλογικού αγαθού. Ηχηρό ράπισμα κατά της κοπής των δέντρων και τη διοίκηση Ζέρβα από τους Δασολόγους του ΑΠΘ και τις Αρχαιολογικές υπηρεσίες. Ευθύνες της Διοίκησης του Δήμου στο θέμα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της κατάστασης των αστικών συγκοινωνιών στην πόλη.
Στην κεντρική τοποθέτησή του στην 4η συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης o δημοτικός σύμβουλος της παράταξης ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ – ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ, Μιχάλης Τρεμόπουλος, είπε πως νοητά ήταν μέσα στο πρώτο τρένο που ξανακυκλοφόρησε, διατηρώντας επιφυλάξεις ως προς την ασφάλεια που παρέχουν. Τα μέσα σταθερής τροχιάς, τρένο και τραμ, είναι πολύ σημαντικά για το περιβάλλον και για τους οικολόγους αποτελούν τα μέσα του 21ου αιώνα. Η κυβέρνηση όμως δεν είναι σε θέση να απεμπλακεί από τα συμφέροντα των οδικών μεταφορών και των εργολάβων και προσπαθεί να κάνει κάποιες αποσπασματικές διορθωτικές κινήσεις ενώ αυτό που χρειάζεται είναι μια συνολική αλλαγή πολιτικών αναβάθμισης του σιδηροδρόμου.
Η τεράστια συμμετοχή στη συναυλία ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του νερού την Κυριακή στην πλατεία Αριστοτέλους -συνέχισε ο Μ. Τρεμόπουλος- επιβεβαίωσε τη θέση που υπερψήφισαν 213.508 δημότες της Θεσσαλονίκης στο δημοψήφισμα του Μαΐου 2014, με ποσοστό 98%. Η θέση κατά της ιδιωτικοποίησης του νερού δεσμεύει και την κυβέρνηση και τον Δήμο Θεσσαλονίκης αλλά υπάρχει δικαιολογημένη καχυποψία καθώς στις 20 Μαρτίου το Συμβούλιο της Επικρατείας έδωσε περιθώριο 6 μηνών στο υπουργείο Οικονομικών για να βγει η ΕΥΑΘ και η ΕΥΔΑΠ από το Υπερταμείο. Το τελεσίγραφο αυτό του ΣτΕ έρχεται να διαψεύσει τις δηλώσεις της κυβέρνησης ότι το νερό δεν κινδυνεύει. Δυστυχώς η διοίκηση Ζέρβα επιδιώκει να συνταυτιστεί με την κυβέρνηση.
Ο Μ. Τρεμόπουλος στιγμάτισε τη σπουδή της διοίκησης Ζέρβα να υπερασπίσει την πολιτική του κοψίματος και του καταστροφικού κλαδέματος των δένδρων, παρόλη την κοινωνική κατακραυγή. Και απέρριψε τη φράση του Δημάρχου ότι «βρέθηκαν χρήματα», αφού σπατάλησε 6 εκατομμύρια ευρώ από δημοτικούς πόρους, που θα μπορούσαν να δοθούν για έργα αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και αγορά εκσκαφέα ριζών. Οι επιλογές αυτές έρχονται σε αντίθεση με τον επιστημονικό κόσμο, με το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο, με την Ελληνική Δασολογική Εταιρεία καθώς και την Ολομέλεια του Τμήματος Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος, που καλεί όλες τις δημοτικές αρχές της Θεσσαλονίκης να σταματήσουν αμέσως όλες τις σχετικές εργασίες κοπής δένδρων μέχρι την εκπόνηση ολοκληρωμένης μελέτης από ειδικούς δασολόγους επιστήμονες. Ο Μ. Τρεμόπουλος ζήτησε σοβαρές απαντήσεις και όχι λαϊκισμούς και ψέματα, όπως μέχρι τώρα. Επίσης, αναφέρθηκε στο έγγραφο της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Κ. Μακεδονίας προς την παράταξη ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ – ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ, σύμφωνα με το οποίο ο Δήμος είχε υποχρέωση να υποβάλλει αίτημα προς την Υπηρεσία ώστε να χορηγήσει έγκριση για την κοπή των 41 δένδρων της Αρχαίας Αγοράς, το οποίο όμως δεν υποβλήθηκε ποτέ. Η ανταπάντηση του Δήμου στην Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων αφήνει να εννοηθεί ότι είχε έγκαιρα ενημερώσει. Ο Μ. Τρεμόπουλος κάλεσε τη διοίκηση του Δήμου να γνωστοποιήσει τη σχετική αλληλογραφία. Η δε Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης με έγγραφό της προς την ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ – ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ, που κοινοποιήθηκε και στον Δήμο, δηλώνει ότι ακόμη και οι νέες φυτεύσεις δεν μπορούν να γίνουν χωρίς ενημέρωση και άδεια. Επίσης, άδεια χρειάζεται και για να αφαιρεθούν οι ρίζες των κομμένων δένδρων, αφού ακριβώς από κάτω βρίσκονται οι βάσεις των Μαγεμένων. Δυστυχώς όλοι αυτοί οι συνειρμοί συνδέουν τη διοίκηση Ζέρβα με τους εργολάβους, μια διοίκηση που ενώ πήρε 14% στον πρώτο γύρο των εκλογών του 2019, αγνοεί προκλητικά, αντιδημοκρατικά, και αντιεπιστημονικά την άποψη των φορέων της δασολογίας και της αρχαιολογίας.
Ο Μ. Τρεμόπουλος αναφέρθηκε στην παρέμβαση της αστυνομίας έπειτα από αίτημα της διοίκησης Ζέρβα στην ειρηνική διαμαρτυρία 14 πολιτών κατά της κοπής των δένδρων στην Αρχαία Αγορά καθώς και στην άρνηση της πλειοψηφίας να εκδώσει το Δημοτικό Συμβούλιο ψήφισμα συμπαράστασης στους συλληφθέντες, των οποίων η προσαγωγή έγινε με βίαιο τρόπο. Σε ερώτημα του Κρίτωνα Αρσένη στη Βουλή σχετικά με τις συλλήψεις των 14 πολιτών, ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Λ. Οικονόμου, δήλωσε ότι οι αστυνομικοί ενήργησαν με σύνεση, ψυχραιμία και αυτοσυγκράτηση. Παρόλα αυτά, το πανελλήνιο είδε τη βία και τις χειροπέδες. Δυστυχώς όλα αυτά επιβεβαιώνουν ένα γενικότερο πλαίσιο αυταρχισμού που επικρατεί στη χώρα. Σε πρόσφατη έκθεσή του για την Ελλάδα το αμερικάνικο State Department επισημαίνει αποτυχία της Ελλάδας να διερευνήσει αποτελεσματικά τις καταγγελίες για καταχρηστικές αστυνομικές πρακτικές. Εκκρεμούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο 2.214 προσφυγές σε βάρος της Ελλάδας, η χώρα έχει καταδικαστεί σε 984 υποθέσεις και έχει αθωωθεί μόνο σε 44 ενώ έχει κληθεί να καταβάλει αποζημιώσεις σχεδόν 30 εκατομμυρίων ευρώ. Ο Μ. Τρεμόπουλος αναφέρθηκε και στην καθυστερημένη από πλευράς της κυβέρνησης δημοσιοποίηση του πορίσματος της επιτροπής Αλιβιζάτου για την αστυνομική βία, που προτείνει ατομικά διακριτικά στις στολές αστυνομικών, τοποθέτηση καμερών στα περιπολικά και στα κρατητήρια όπου διεξάγονται ανακρίσεις κ.α.
Ο Μ. Τρεμόπουλος συνδύασε την κοπή των δέντρων με την ατμοσφαιρική ρύπανση και την καταδίκη από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Παρόλο που ο Δήμαρχος δηλώνει ότι δεν έχει ευθύνη γιατί η καταδίκη αφορά σε προγενέστερα έτη, η προειδοποιητική επιστολή έγινε από το 2009 και η παραπομπή έγινε το 2021. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης διαθέτει ένα δίκτυο σταθμών ατμοσφαιρικής ρύπανσης αλλά τα αποτελέσματα των μετρήσεων παραμένουν στα χαρτιά, χωρίς να εφαρμόζονται σχετικές πολιτικές, τόσο από τον Δήμο όσο και από την Περιφέρεια. Η Θεσσαλονίκη είναι σε χειρότερη κατάταξη από την Αθήνα και είναι στην 1η θέση μεταξύ των ελληνικών πόλεων όσον αφορά σε μικροσωματίδια PM 2,5. Χαρακτηριστικό είναι ότι, αν η αέρια ρύπανση ήταν στα επίπεδα που συστήνει ο Π.Ο.Υ., θα είχαν αποφευχθεί 719 θάνατοι ετησίως, σύμφωνα με το Ινστιτούτο για την Παγκόσμια Υγεία.
Σχετικά με το θέμα των αστικών συγκοινωνιών και το πρόσφατο νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης που δεν προβλέπει προσλήψεις για τον ΟΑΣΘ, ο Μ. Τρεμόπουλος ανέφερε ότι ο κ. Ζέρβας φέρει ευθύνη ως μέλος της διοίκησης του ΟΑΣΘ. Ήδη ο ΟΑΣΘ έχει παραχωρήσει δεκάδες γραμμές λεωφορείων στα ιδιωτικά ΚΤΕΛ, ιδιωτικοποιώντας διά της πλαγίας οδού τις αστικές συγκοινωνίες.
Για το θέμα του πάρκινγκ ποδηλάτων στο Μέγαρο Μουσικής ανέφερε ότι αποτελεί φαραωνικό έργο που δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί καθώς δεν είναι ενταγμένο σε έναν συνολικό σχεδιασμό υπέρ του ποδήλατου.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του ο Μ. Τρεμόπουλος αναφέρθηκε σε ένα πλήθος ψευδεπίγραφων διλημμάτων που τίθενται σήμερα από τις κυρίαρχες πολιτικές δυνάμεις και από τον ίδιο τον Δήμαρχο: με το μετρό ή με τα αρχαία, με την ασφάλεια των πολιτών ή με τα δένδρα, με τη βιβλιοθήκη ή με τη βαριοπούλα, με το ΙΧ ή με το ποδήλατο; Όλα αυτά τα ανατρέπουμε ως διλήμματα και θέτουμε το εξής: με τον Ζέρβα και όσους τον στηρίζουν ή με μια πράσινη και αλληλέγγυα πόλη;
Κατά τη συζήτηση των θεμάτων της Ημερήσιας Διάταξης του Δημοτικού Συμβουλίου και ειδικότερα σχετικά με την υλοποίηση του έργου της αναβάθμισης της ιστορικής αγοράς Βλάλη, ο Μ. Τρεμόπουλος καταψήφισε την τροποποίηση της σύμβασης μέσω Ανακεφαλαιωτικού Πίνακα Εργασιών αναφέροντας ότι το έργο προχωράει με αργούς ρυθμούς, προκαλώντας προβλήματα στα καταστήματα. Ορατός επίσης είναι και ο κίνδυνος στο τέλος να αναγκαστούν να απομακρυνθούν οι καταστηματάρχες της περιοχής λόγω ανόδου του ενοικίου και να χαθεί η αυθεντικότητα της περιοχής (gentrification – «εξευγενισμός»).