Τρεμόπουλος: Όχι στους ουρανοξύστες των συμφερόντων!
Οι τοποθετήσεις της «Οικολογίας-Αλληλεγγύης» στο Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης:
Η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης πρέπει να ασχοληθεί ενεργά με το ζήτημα της στέγασης και της κοινωνικής κατοικίας, να ακούσει τη φωνή των πολιτών κατά της καταστροφής των δένδρων της πόλης, να στηρίξει την πολιτιστική κληρονομιά και όχι τους ουρανοξύστες των συμφερόντων και να στηρίξει συμμετοχικές διαδικασίες και την κοινωνία των πολιτών. Αυτά υποστήριξε -μεταξύ άλλων- ο επικεφαλής της παράταξης «Οικολογία-Αλληλεγγύη», Μιχάλης Τρεμόπουλος, κατά τη συνεδρίαση του χθεσινού Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης σε ανακοίνωσή του.
«Πρέπει να υπερασπιστούμε το εργοστάσιο ΦΙΞ ως μνημείο βιομηχανικής κληρονομιάς και κοιτίδας πολιτισμού και να μη μετατραπεί σε άλλο ένα εμπορικό κέντρο, εξυπηρετώντας ιδιωτικά συμφέροντα» δήλωσε ο κ. Μ. Τρεμόπουλος, αρνούμενος τις πολεοδομικές ρυθμίσεις στην περιοχή του διατηρητέου βιομηχανικού συγκροτήματος ΦΙΞ. Και κατήγγειλε την προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα μη φιλικό κλίμα απέναντι στην εθελοντική προσφορά και να απαξιωθούν αντί να ελεγχθούν οι ΜΚΟ, έτσι ώστε να προετοιμαστεί το έδαφος για την ιδιωτικοποίηση των κοινωνικών δομών.
Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου η «Οικολογία-Αλληλεγγύη» στήριξε και τα δύο ψηφίσματα για ενέργειες που μπορεί να αναλάβει ο Δήμος σχετικά με τη στέγαση: το ένα για τους περιορισμούς στη βραχυχρόνια μίσθωση και το άλλο για μέτρα στήριξης των ενοικιαστών. Ο Μ. Τρεμόπουλος, σε αντιδιαστολή με την τοποθέτηση του επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, κ. Ζαριανόπουλου, που περιόρισε στο κράτος τη μέριμνα για το θέμα της κατοικίας, δήλωσε ότι οι Δήμοι μπορούν και πρέπει να ασχοληθούν με το ζήτημα της στέγασης και της κοινωνικής κατοικίας. Η «Οικολογία-Αλληλεγγύη» στηρίζει τις πρωτοβουλίες των πολιτών, στις συλλογικές δράσεις και στις συνεταιριστικές επιχειρήσεις. Ο Δήμος πρέπει να είναι άρχοντας στον τόπο του και θα πρέπει να επεμβαίνει όπου χρειάζεται, δίνοντας παράλληλα και τη δυνατότητα στους κατοίκους να εκφράζουν τις απόψεις τους, ακόμη και μέσω της διαμόρφωσης ενός συμμετοχικού προϋπολογισμού. Ο Μ. Τρεμόπουλος έκανε αναφορά και στο fair bnb, μια διαδικτυακή πλατφόρμα που προσφέρει ενοικιαζόμενα για διακοπές μικρής διάρκειας ενώ το 50% των εσόδων επιστρέφει για επενδύσεις σε έργα στην ίδια την κοινότητα.
Κατά τη συνεδρίαση, η εκπρόσωπος πολιτών και συλλογικοτήτων της πόλης «SOSε τα ΔΕΝΔΡΑ!» που αγανακτούν με την κοπή των δέντρων στην πόλη, Γαβριέλλα Σαμψωνίδου, ζήτησε να επανεξετάσει ο Δήμος τις αποφάσεις για την κοπή 2.000 δένδρων και να συνεργαστεί με τη σχολή Δασολογίας του ΑΠΘ, την Ελληνική Δασολογική Εταιρεία και άλλους φορείς για την υιοθέτηση ενός οδηγού για την ορθή διαχείριση των δέντρων. Επίσης ζήτησε να γίνει έντονη προσπάθεια για να διασωθούν τα δέντρα με σύγχρονες τεχνικές και με πιστοποιημένα συνεργεία και, αν είναι αναπόφευκτη η κοπή κάποιων, να υπάρξει ένα πρόγραμμα σταδιακής αποκατάστασης. Οι πολίτες δήλωσαν της διαθεσιμότητά τους να συμμετέχουν στη φύτευση νέων μεγάλων δένδρων καθώς και στη διαβούλευση για τη διαχείρισή τους.
Ο Μ. Τρεμόπουλος στήριξε τις προτάσεις της κίνησης πολιτών για τα δένδρα και αναφέρθηκε σε πρόσφατη (24.11.2022) έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, σύμφωνα με την οποία η ατμοσφαιρική ρύπανση ευθύνεται για 11.620 θανάτους το 2020 στην Ελλάδα. Κατ’ αναλογία στη Θεσσαλονίκη 2.000 άτομα πεθαίνουν κάθε χρόνο από την ατμοσφαιρική ρύπανση αλλά δυστυχώς ο Δήμος με άλλοθι την επικινδυνότητα προχωρά σε αλόγιστες κοπές δένδρων, που είναι πολύτιμα στον αγώνα κατά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Δυστυχώς υπάρχουν και πολίτες που υποστηρίζουν αυτήν την πρακτική του Δήμου. Επίσης, ο Μ. Τρεμόπουλος έκανε αναφορά στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. Σύμφωνα με έρευνα, ο Θεσσαλονικιός ξοδεύει στο μποτιλιάρισμα κατά μέσο όρο 3,5 μέρες το χρόνο. Αντίθετα, η προσέλκυση ΙΧ με τη δημιουργία πάρκινγκ στο κέντρο, όπως στην Πλατεία Ελευθερίας -και όχι περιφερειακά- επιτείνει το κυκλοφοριακό. «Η πόλη έχει χάσει μια σημαντική ευκαιρία που λέγεται επίγειο μέσο μεταφοράς, το τραμ, που θα μπορούσε να έχει ολοκληρωθεί σε ένα χρόνο. Αλλά και τώρα χρειάζεται ως έργο συμπληρωματικό του μετρό», τόνισε.
Με αφορμή το θέμα της ημερήσιας διάταξης για τις πολεοδομικές ρυθμίσεις στην περιοχή του ΦΙΞ, ο Μ. Τρεμόπουλος ζήτησε να αξιοποιηθεί το εργοστάσιο ΦΙΞ ως μνημείο βιομηχανικής κληρονομιάς και να μη μετατραπεί σε άλλο ένα εμπορικό κέντρο. Και το ενέταξε σε ένα κυβερνητικό και δημαρχιακό σχέδιο που θέλει και τον τελευταίο ελεύθερο χώρο εμπορευματοποιημένο και χτισμένο, με ουρανοξύστες τύπου Ντουμπάι, τριώροφο ενυδρείο και ασφαλτοστρωμένα πάρκινγκ χωρίς ίχνος πρασίνου, όπως στο Ποσειδώνιο. Πρότεινε επίσης την αναβολή της συζήτησης του θέματος, όπως ζήτησε και η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού με σχετικό αίτημά της, ώστε να εξεταστεί αργότερα με πιο ψύχραιμη ματιά, διάλογο και με περισσότερα δεδομένα. Η πρόταση για αναβολή της συζήτησης του θέματος δεν έγινε δεκτή από τη διοίκηση, το θέμα τέθηκε σε ονομαστική ψηφοφορία στις 2 το βράδυ και υπερψηφίστηκε από την πλειοψηφία, με τον Μ. Τρεμόπουλο να το καταψηφίζει.
Ο Μ. Τρεμόπουλος έκανε αναφορά και στις εσωτερικές συγκρούσεις και παραιτήσεις μελών της διοίκησης από διάφορες θέσεις, όπως του αντιδημάρχου κ. Στ. Λιακόπουλου, ο οποίος αρνήθηκε στον κ. Αναστασάκη, εκλεγμένο σύμβουλο με την παράταξη του Π. Ψωμιάδη, να χρησιμοποιεί τη θέση του στα ΚΑΠΗ για ψηφοθηρικούς λόγους.
Με αφορμή τις αποκαλύψεις για την «Κιβωτό του Κόσμου», ο Μ. Τρεμόπουλος είπε ότι «βρήκαμε παπά να θάψουμε 5-6 και αυτές είναι οι κοινωνικές οργανώσεις». Συνδύασε το ζήτημα με την παραίτηση της κας Αηδονά από το ΔΣ του «Αγίου Στυλιανού» και τις αποκαλύψεις για το ίδρυμα ΑΜΕΑ «Άγιος Δημήτριος». Και κατήγγειλε την προσπάθεια της κυβέρνησης να δημιουργηθεί ένα μη φιλικό κλίμα προς την ανάπτυξη της εθελοντικής προσφοράς, να απαξιωθούν και να δαιμονοποιηθούν οι ΜΚΟ, έτσι ώστε να προετοιμαστεί το έδαφος για την ιδιωτικοποίηση των κοινωνικών δομών. «Χρειαζόμαστε ένα θεσμικό πλαίσιο, όχι για τον έλεγχο της κοινωνίας των πολιτών, αλλά για τον έλεγχο των σχέσεων κράτους και ΜΚΟ και τη διαχείριση του δημόσιου χρήματος», κατέληξε.
Κατά τη συζήτηση της γνωμοδότηση επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την κατασκευή καταφύγιου ναυταθλητισμού στο Ποσειδώνιο, ο Μ. Τρεμόπουλος σημείωσε ότι αυτό γίνεται στις εκβολές του πρώην ρέματος Αλλατίνη, στον αρχαιολογικό χώρο του υποβρύχιου τειχίσματος του Κελλάριου Όρμου, ότι δεν περιλαμβάνεται κυκλοφοριακή μελέτη για την κίνηση πεζών και οχημάτων ενώ η κατασκευή καταφυγίου έρχεται σε αντίθεση με τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία, αφού στη θέση αυτή προβλεπόταν μια από τις στάσεις. Γι’ αυτό και καταψήφισε, επαναλαμβάνοντας τη θέση της παράταξης «Οικολογία-Αλληλεγγύη», όπως διατυπώθηκε και προεκλογικά, ότι οι υποβαθμισμένοι από την πυκνή στάθμευση ελεύθεροι χώροι της περιοχής θα μπορούσαν να ανακουφιστούν με την κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ στο χώρο των πρώην μύλων Αλλατίνι, απελευθερώνοντας έτσι τους επιφανειακούς ελεύθερους χώρους, που θα μπορούσαν να μετατραπούν σε χώρους πρασίνου.
Για το θέμα της ίδρυσης και λειτουργίας Χριστουγεννιάτικης Αγοράς στο τμήμα της οδού Αριστοτέλους άνωθεν της οδού Εγνατίας, ο Μ. Τρεμόπουλος επισήμανε την ανάγκη για ανακύκλωση και μεταφορά των κενών ειδών συσκευασίας σε κάδους ανακύκλωσης και όχι απλά στην απόρριψή τους καθώς επίσης και στην εφαρμογή ενός προγράμματος βιοανακύκλωσης. Κάλεσε τη Διοίκηση για μια ακόμα φορά να επανεξετάσει την κοπή 41 δέντρων στην περιοχή, που θα λειτουργήσει η αγορά κι όχι να την καθυστερήσει για να μην «αμαυρώσει» το χριστουγεννιάτικο πνεύμα. Απαντώντας ο αντιδήμαρχος κ. Σ. Δημητριάδης, προανήγγειλε την κοπή των δέντρων για να μην πέσουν στο κεφάλι των επισκεπτών!” κατέληξε η ανακοίνωση του κου Τρεμόπουλου.