Η πανδημία προκάλεσε το χειρότερο σοκ στην εκπαίδευση όλων των εποχών
Παγκόσμια έκθεση μιλά για μαθησιακή καταστροφή:
Αντιμετωπίζουμε μια παγκόσμια «μαθησιακή καταστροφή» εξαιτίας του τρόπου με τον οποίο διαταράχθηκε η εκπαίδευση εκατομμυρίων παιδιών από την πανδημία της COVID-19, σύμφωνα με έκθεση κορυφαίων παγκόσμιων οργανισμών, όπως η Παγκόσμια Τράπεζα και η UNESCO.
Η έκθεση αναφέρει ότι το 70% των 10χρονων παιδιών σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος, δεν είναι σε θέση να διαβάσουν και να κατανοήσουν ένα απλό κείμενο και να περάσουν ένα βασικό τεστ αλφαβητισμού.
Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι η γενιά των μαθητών των οποίων η σχολική εκπαίδευση επλήγη από την πανδημία, θα χάσει 21 τρισεκατομμύρια δολάρια σε κέρδη κατά τη διάρκεια της ζωής τους – περισσότερο από τις προηγούμενες εκτιμήσεις και το 17% του σημερινού παγκόσμιου ΑΕΠ.
Το χειρότερο σοκ στην εκπαίδευση όλων των εποχών
Η έρευνα προέρχεται από διεθνείς οργανισμούς που έχουν δεσμευτεί να συνεργαστούν για να αντιμετωπίσουν αυτό που περιγράφουν ως το «χειρότερο σοκ στην εκπαίδευση και τη μάθηση στην καταγεγραμμένη ιστορία».
«Δεν μπορούμε να αφήσουμε τη μάθηση των παιδιών να γίνει ένα ακόμη θύμα της πανδημίας της COVID-19», δήλωσε ο παγκόσμιος διευθυντής εκπαίδευσης της UNICEF, Ρόμπερτ Τζένκινς.
Για ορισμένους μαθητές, η ζημιά μπορεί να είναι μη αναστρέψιμη. Στην Ουγκάντα, η 15χρονη Kauthara Shadiah Nabasitu δεν θα επιστρέψει στην τάξη, αφού άρχισε να εργάζεται για να στηρίξει την οικογένειά της, ενώ το σχολείο της έκλεισε για να σταματήσει η εξάπλωση της COVID-19.
«Θέλω να σπουδάσω», δήλωσε στους New York Times.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα σχολεία στην Ουγκάντα παρέμειναν κλειστά για 22 μήνες κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Όλες οι περιοχές είδαν αύξηση της μαθησιακής φτώχειας, αλλά η Λατινική Αμερική και η Καραϊβική επλήγησαν περισσότερο, σύμφωνα με την έκθεση. Σε αυτές τις περιοχές, εκτιμάται ότι το 80% των παιδιών δεν είναι σε θέση να κατανοήσουν ένα απλό γραπτό κείμενο μέχρι να τελειώσουν το δημοτικό σχολείο. Αυτό σημαίνει αύξηση κατά περίπου 50%.
Η αμέσως μεγαλύτερη αύξηση παρατηρήθηκε στη Νότια Ασία, όπου, σύμφωνα με τους συντάκτες της έκθεσης, το 78% των παιδιών είναι πλέον πιθανό να αποτύχουν στο ίδιο βασικό τεστ αλφαβητισμού (σε σύγκριση με το 60% πριν από την πανδημία).
Η αντιστροφή της ζημίας δεν αρκεί
Στην υποσαχάρια Αφρική, η αύξηση της μαθησιακής φτώχειας ήταν μικρότερη επειδή τα σχολεία παρέμειναν κλειστά για λίγο μόνο διάστημα. Αλλά ακόμη και εδώ, η πανδημία είχε καταστροφικές συνέπειες, και η μαθησιακή φτώχεια επηρεάζει τώρα το 89% των παιδιών στην περιοχή.
Οι συντάκτες της έκθεσης προειδοποιούν ότι απαιτείται επείγουσα δράση για να αποτραπεί μια καταστροφή και ότι δεν αρκεί απλώς να αντιστραφεί η ζημιά που προκάλεσε η πανδημία στην εκπαίδευση. Διαπίστωσαν επίσης, ότι τα νέα δεδομένα δείχνουν ότι η μαθησιακή φτώχεια πριν από την COVID-19 ήταν χειρότερη από ό,τι εκτιμούσαν.
«Αυτές οι εκτιμήσεις κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου πιο δυνατά από ποτέ», δήλωσε η βοηθός γενική διευθύντρια της UNESCO για την εκπαίδευση, Στεφανία Τζιανίνι.
«Πρέπει να επενδύσουμε σε ολιστικές και μετασχηματιστικές πολιτικές που αντιμετωπίζουν τις πολλαπλές αιτίες της μαθησιακής κρίσης», τόνισε.
Πώς να ανακάμψουμε γρήγορα από αυτή τη μαθησιακή φτώχεια
Θα χρειαστούν εθνικοί συνασπισμοί για την ανάκαμψη της μάθησης – συμπεριλαμβανομένων κυβερνήσεων, οικογενειών, εκπαιδευτικών και επιχειρήσεων – αναφέρει η έκθεση.
Δεν αρκεί να επιστρέψουν τα παιδιά στο σχολείο. Το πρόγραμμα σπουδών και η διδασκαλία πρέπει να προσαρμοστούν ώστε να ανταποκρίνονται στις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών. Οι χώρες πρέπει επειγόντως να επικεντρωθούν στους πιο αποδοτικούς τρόπους αντιμετώπισης της μαθησιακής φτώχειας, αναφέρει η Παγκόσμια Τράπεζα και παρουσιάζει μια στρατηγική, η οποία βασίζεται σε πέντε τεκμηριωμένες δράσεις:
Τα εκπαιδευτικά συστήματα θα πρέπει:
Να προσεγγίζουν κάθε παιδί και να το ενθαρρύνουν να συνεχίσει το σχολείο
Να αξιολογούν τακτικά τα επίπεδα μάθησης των μαθητών
Να δίνουν προτεραιότητα στη διδασκαλία των βασικών αρχών
Να αυξήσουν την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας, μεταξύ άλλων μέσω της μάθησης για να καλύψουν το κενό
Να αναπτύσσουν την ψυχοκοινωνική υγεία και ευημερία.
«Έχουμε λύσεις που μπορούν να λειτουργήσουν σε κλίμακα και σε κυβερνητικά συστήματα», δήλωσε ο Δρ. Μπέντζαμιν Πάιπερ, Διευθυντής Παγκόσμιας Εκπαίδευσης στο Ίδρυμα Bill & Melinda Gates.
«Η δέσμευση για ουσιαστικά προγράμματα ανάκτησης της μάθησης είναι μια αρχή, αλλά η σύνθεση αυτών των προγραμμάτων έχει σημασία: μετρήστε τα μαθησιακά αποτελέσματα, αλλά επενδύστε και στη βελτίωση της διδασκαλίας μέσω της δομημένης παιδαγωγικής ή της διδασκαλίας, αυξάνοντας παράλληλα τον διδακτικό χρόνο».
Μια μοναδική ευκαιρία
Οι στρατηγικές επενδύσεις στην εκπαίδευση θα μπορούσαν να αποτελέσουν μέρος της ευρύτερης ανάκαμψης από την πανδημία της COVID-19. Μια μελέτη του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ υπογραμμίζει την κλίμακα των πιθανών οφελών, εκτιμώντας ότι ένα επιπλέον έτος εκπαίδευσης οδηγεί σε έως και 15% υψηλότερα κέρδη κατά τη διάρκεια της ζωής ενός ατόμου.
Η έκθεση αναφέρει ότι οι χώρες έχουν μια μοναδική ευκαιρία για να μετασχηματίσουν την εκπαίδευση καθώς ανακάμπτουn από τα παρατεταμένα λόκνταουν.
Στην έρευνα συμμετείχαν η UNICEF, το Foreign Commonwealth and Development Office (FCDO) της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου, η USAID και το Ίδρυμα Bill & Melinda Gates μαζί με την Παγκόσμια Τράπεζα και την UNESCO.
ΠΗΓΗ: World Economic Forum
Κείμενο – Φωτογραφία: ertnews.gr