Η ποίηση των “καταραμένων ποιητών” ζωντανεύει στο Φεστιβάλ Επταπυργίου
Με τη φωνή του Αλκίνοου Ιωαννίδη και την αφήγηση του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου :
«Είναι συγκλονιστικά επίκαιρη η ποίηση των “καταραμένων” στη σημερινή εποχή. Επαναστατική, οργισμένη, γεμάτη καυστικές αλήθειες. Αυτοί οι διανοούμενοι με την αντισυμβατική, …αλήτικη -πολλές φορές- ζωή τα βάζουν με Θεούς και δαίμονες», λέει η πρόεδρος και καλλιτεχνική διευθύντρια του Κέντρου Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Άννα Μυκωνίου, λίγες ημέρες προτού η εσωτερική αυλή του Φρουρίου του Επταπυργίου αποτελέσει το υποβλητικό σκηνικό για να προσεγγίσει το κοινό το σύμπαν των καταραμένων ποιητών: Μπωντλαίρ, Ρεμπώ, Καρυωτάκη, Λαπαθιώτη, Πολυδούρη, Βερλέν, Πόε, Μαλλαρμέ, Λωτρεαμόν, Μαγιακόφσκι.
Μια περιπλάνηση στο ποιητικό σύμπαν των «καταραμένων» ποιητών -όρος που γεννήθηκε για να περιγράψει μια συγκεκριμένη γενιά, αυτούς που έζησαν τον 19ο και ως τα μισά του 20ου αιώνα, αυτούς που βρήκαν καταφύγιο στο αλκοόλ, τα ναρκωτικά, την τρέλα, την αυτοκτονία- θα επιχειρήσουν, με τις ερμηνείες τους, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, η Nalyssa Green και η Μέλα Γεροφώτη, με την αφήγηση του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Θανάση Κολαλά, με την Άννα Μυκωνίου να υπογράφει τη λογοτεχνική μελέτη και τα κείμενα.
Για την κ. Μυκωνίου, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, τον οποίο είχε γνωρίσει πριν από δέκα χρόνια στη Χαλκιδική σε ένα λάιβ που διήρκησε 5 ώρες, είναι «ένας καλλιτέχνης αισθαντικός και ευαίσθητος», ο ιδανικός ερμηνευτής για να αποδώσει το κλίμα των μελοποιημένων ποιημάτων του Καρυωτάκη, του Λαπαθιώτη και των άλλων «καταραμένων», ενώ ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος εκτιμά ότι θα δημιουργήσει με τις αφηγήσεις του το κατάλληλο κλίμα για να λειτουργήσει όλη αυτή η ατμοσφαιρική βραδιά.
Η ποίηση είναι ένα ανοιχτό παράθυρο
«Θα προσπαθήσουμε να είναι μια μυσταγωγία, μια βραδιά με είκοσι υπέροχα μελοποιημένα ποιήματα, λιτή αφήγηση και εικόνα, μια βραδιά για όσους έχουν βάλει ή θέλουν να βάλουν, με όποιο τρόπο, την ποίηση στην ζωή τους», σημειώνει η κ. Μυκωνίου, η οποία θεωρεί ότι η ποίηση δεν απευθύνεται μόνο σε εκείνους που την καταλαβαίνουν, σαν να είναι είδος μυστηριακό, για μυημένους. «Η ποίηση είναι ένα ανοιχτό παράθυρο που επιζητεί να συνομιλήσει και να επικοινωνήσει κυρίως με αυτούς που δεν είχαν την ευκαιρία να την προσεγγίσουν. Απευθύνεται σε όλους, ακόμα και σε εκείνους που τη «φοβούνται» ή που την αρνούνται», λέει.
Είναι ενδεικτικό εξάλλου, ότι το κοινό της Θεσσαλονίκης «αγκάλιασε» τις βραδιές ποίησης από την πρώτη χρονιά του Φεστιβάλ Επταπυργίου, το 2019. «Η αλήθεια είναι ότι η επιτυχία του περσινού αφιερώματος στον Καββαδία ήταν αναμενόμενη, γιατί το κοινό γνωρίζει τα ποιήματα του κυρίως μέσα από τις μελοποιήσεις του Μικρούτσικου. Η μεγάλη απήχηση όμως των “καταραμένων” ήταν μια έκπληξη για εμένα. Μια ευχάριστη έκπληξη ότι η ποίηση επιβιώνει παρ’ όλες τις αντιξοότητες της εποχής μας. Και αυτό από μόνο του είναι ελπίδα», επισημαίνει η κ. Μυκωνίου.
Προσθέτει, επίσης, ότι μπορεί το Φεστιβάλ Επταπυργίου να διαδραματίζεται το καλοκαίρι, αλλά «δεν είναι ένα καλοκαιρινό Φεστιβάλ, υπό την έννοια ότι δεν επενδύει, όπως τα περισσότερα, στον «πολιτισμό της διασκέδασης». Το υποβλητικό αυτό μνημείο υπαγορεύει εκδηλώσεις «ιδιαίτερες»».
Στις 18 και 19 Ιουλίου 2022 θα ακουστούν στο Φρούριο του Επταπυργίου περίπου 20 ποιήματα, σε μελοποιήσεις Μάνου Χατζιδάκη, Λένας Πλάτωνος, Dj Mestre & Γιώργου Αβραμίδη, Νίκου Ξυδάκη, Λουκά Θάνου, Γιάννη Γλέζου, Αλκίνοου Ιωαννίδη, Δημήτρη Μαραμή, Δημήτρη Παπαδημητρίου, Σταύρου Κουγιουμτζή, Κώστα Λειβαδά, Χρίστου Θεοδώρου και Ηδύλης Τσαλίκη και με αυτές τις συναυλίες ολοκληρώνεται το φετινό Φεστιβάλ Επταπυργίου.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ