Σε καλό κλίμα η πρώτη συνάντηση Μακρόν- Σολτς
Γαλλογερμανικός άξονας:
Ο γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς και ο γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν παραχώρησαν από κοινού συνέντευξη Τύπου μετά την τελευταία σύνοδο κορυφής της ΕΕ της χρονιάς.
Οι δύο αρχηγοί κρατών υπογράμμισαν την κοινή τους στάση απέναντι στα περισσότερα θέματα – όπως η Ουκρανία, η μετανάστευση και η Λευκορωσία. Σε θέματα στα οποία οι αρχηγοί ευρωπαϊκών κρατών δεν συμφώνησαν – όπως ο τρόπος αντιμετώπισης της ραγδαίας αύξησης των τιμών της ενέργειας – τόνισαν ότι θα «συνεργαστούν στενά».
«Είμαι στην ευχάριστη θέση να δώσω αυτή τη συνέντευξη Τύπου στο πλευρό του γερμανού καγκελάριου Όλαφ Σολτς», δήλωσε ο Μακρόν, τονίζοντας ότι οι δύο αρχηγοί κρατών ξεκίνησαν τις από κοινού συζητήσεις την Τετάρτη, όταν συναντήθηκαν με τον ουκρανό πρόεδρο Βολοντίμιρ Ζελένσκι, και τώρα τις ολοκληρώνουν δίπλα-δίπλα.
Σε ό,τι αφορά την Ουκρανία, ο Μακρόν είπε ότι «η στρατηγική μας βασίζεται σε μια πολυδιάστατη προσέγγιση». Από τη μία πλευρά, η προσέγγιση της ΕΕ περιλαμβάνει μέτρα «αποτροπής» – σε στενή συνεργασία με τις ΗΠΑ. Ταυτόχρονα όμως , η ΕΕ «εμπλέκεται επίσης με τη Ρωσία» – κυρίως μέσω του «Σχήματος της Νορμανδίας»(«Normandy Format»).
Ο Σολτς πρόσθεσε ότι «η ασφάλεια και η ακεραιότητα της Ουκρανίας» είναι ένα από τα πιο πιεστικά ζητήματα. Παράλληλα τόνισε ότι τα μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου «συμφωνούν» πως πρέπει να είναι σαφές το εξής: «όποιος παραβιάζει αυτά τα σύνορα πρέπει να αντιμετωπίσει τις συνέπειες».
Και οι δύο αρχηγοί κρατών υιοθέτησαν επίσης μια σκληρή γραμμή για τη Λευκορωσία. Συγκεκριμένα, ο Σολτς τόνισε την «αλληλεγγύη» που έδειξαν τα κράτη μέλη της ΕΕ προς τα κράτη της Βαλτικής, ενώ ο Μακρόν χαρακτήρισε τις κινήσεις της Λευκορωσίας ως «υβριδικές επιθέσεις», οι οποίες πρέπει να αντιμετωπιστούν από την ΕΕ.
Οι δύο προσπάθησαν να δείξουν κοινή γραμμή ακόμη και για τον αμφιλεγόμενο αγωγό «Nord Stream 2».
Ενώ ο Σολτς τόνισε ότι πρόκειται για ένα «έργο του ιδιωτικού τομέα», όπου πρέπει να επιλυθούν μόνο «ζητήματα λεπτομερειών», ο Μακρόν δήλωσε ότι η συζήτηση δεν αποτελεί «κάτι καινούργιο» και ότι το μέλλον του αγωγού δεν συνδέεται με τα «τρέχοντα προβλήματα».
Κείμενο- Φωτογραφία: euractiv.gr