Πρωτιά της Ελλάδας στη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων
ΕΕ- Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας Πάνος Μυλωνάς:
Η Ελλάδα βραβεύεται για τα επιτεύγματά της στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας την τελευταία δεκαετία.
Κατά 4.000 μειώθηκαν οι θάνατοι από τροχαία συμβάντα στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2020.
- Κύρια αιτία της μείωσης κατά 17% των θανάτων από τροχαία συμβάντα την περασμένη χρονιά στην ΕΕ είναι ο περιορισμός των μετακινήσεων λόγω της πανδημίας του Covid-19.
- Οι θάνατοι μειώθηκαν κατά 37% την τελευταία δεκαετία – λιγότερο δηλαδή από το 50% που ήταν ο στόχος της ΕΕ.
- Η Ελλάδα ανακηρύσσεται η νικήτρια χώρα στο 2021 ETSC Road Safety Performance Index Award, με μείωση κατά 54% στους θανάτους από τροχαία τα τελευταία δέκα χρόνια.
- Η χρονιά του 2020 αποτελεί «σημείο καμπής» – περαιτέρω μείωση στους θανάτους από τροχαία δεν μπορεί να διασφαλιστεί χωρίς πολιτική ηγεσία.
Το 2020 οι θάνατοι από τροχαία συμβάντα στην ΕΕ αριθμούσαν 4.000 λιγότερους από την προηγούμενη χρονιά, σύμφωνα με τη νέα έκθεση που δημοσιεύτηκε σήμερα από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), ενεργό Μέλος του οποίου αποτελεί το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς». Η πρωτόγνωρη ετήσια μείωση των εν λόγω θανάτων κατά 17% οφείλεται κατά πάσα πιθανότητα στους ταξιδιωτικούς περιορισμούς λόγω του Covid-19.
Στους δρόμους της ΕΕ το 2020, 18.844 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία συμβάντα, 10.847 λιγότεροι σε σύγκριση με το 2010, αντιστοιχώντας σε μία μείωση κατά 37%. Η εξοικονόμηση κόστους χάρη στη μείωση του αριθμού των θανάτων εκτιμάται σε περίπου 156 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με έρευνα της ΕΕ.
Mόνο ένα Κράτος-Μέλος της ΕΕ ξεπέρασε τον ευρωπαϊκό στόχο για μείωση των θανάτων από τροχαία συμβάντα στο 50% κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2020: η Ελλάδα με μείωση κατά 54%. Η Πορτογαλία, Κροατία, η Ισπανία, το Βέλγιο, η Σλοβενία, η Ιταλία, η Λιθουανία, η Βουλγαρία, η Δανία, η Αυστρία και η Ουγγαρία κατόρθωσαν μία μείωση άνω του 37%, μέσου όρου της ΕΕ, ενώ άλλες χώρες δεν παρουσίασαν την ίδια πρόοδο. Η Ολλανδία είχε τη χαμηλότερη μείωση στους θανάτους κατά 5% και το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 14% τα τελευταία 10 χρόνια.
Ο Antonio Avenoso, Εκτελεστικός Διευθυντής του ETSC, είπε τα εξής:
«Τελικά, η οδική ασφάλεια είναι ζήτημα δημόσια υγείας. Ο COVID-19 σκότωσε 3,5 εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Την τελευταία δεκαετία, τουλάχιστον 13 εκατομμύρια άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους του πλανήτη. Η ιδιαίτερη και αναγκαία παγκόσμια αντίδραση στην πανδημία έδειξε στην πράξη πώς μπορούν να δράσουν αυτοί που χαράσσουν πολιτικές και η κοινωνία στο σύνολό της, όταν η πλειονότητα των πολιτών αγωνίζονται για το κοινό καλό. Μπορούμε να εστιάσουμε με τον ίδιο τρόπο και στις προκλήσεις της οδικής ασφάλειας;
Η επιτυχία δεν είναι εγγυημένη. Έπειτα από μήνες περιορισμών και εγκλεισμού και τήρησης αυστηρών κανόνων, μήπως προετοιμαζόμαστε για μία δεκαετία παραβίασης κανόνων και υπερβολής; Ή μήπως θα μάθουμε από αυτή τη στιγμή ότι η ζωή στη γη είναι ευάλωτη, και πρέπει να την προστατεύσουμε; Η Ευρώπη χρειάζεται πολιτική ηγεσία, τώρα περισσότερο από ποτέ. Κάθε χρήστης της οδού έχει το δικαίωμα και την ευθύνη να μετακινείται χωρίς να ρισκάρει τη ζωή του ή τις ζωές των άλλων γύρω του. Όσοι χαράσσουν πολιτικές έχουν και την ευθύνη να δημιουργήσουν το Ασφαλές Σύστημα (Safe System Approach) που βοηθάει στην προστασία όλων των ανθρώπινων ζωών. Θα το προσεγγίσουν άραγε με την ίδια ενέργεια και την ίδια αφοσίωση όπως πολλοί από αυτούς προσέγγισαν τις προκλήσεις του Covid;»
Το ETSC ανακοίνωσε σήμερα ότι η Ελλάδα είναι η νικήτρια χώρα του 2021 ETSC Road Safety Performance Index Award, η οποία βραβεύεται για τις εξαιρετικές προσπάθειες που κατέβαλε για να βελτιώσει την οδική ασφάλεια στη χώρα. Οι θάνατοι από τροχαία συμβάντα στην Ελλάδα μειώθηκαν κατά 54% στη διάρκεια της δεκαετίας του 2020. Στα πρώτα χρόνια της δεκαετίας, η οικονομική κρίση μπορεί να διαδραμάτισε κάποιο ρόλο στη μείωση της κυκλοφορίας στους δρόμους, αλλά οι θάνατοι από τροχαία συνέχισαν να μειώνονται ακόμη κι όταν η οικονομία ανέκαμψε ξανά. Το βραβείο αποτελεί αναγνώριση των επιτευγμάτων της Ελλάδας στο να θέσει στόχους και να βελτιώσει υποδομές και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες.
Η κα Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας ‘Πάνος Μυλωνάς’ και Μέλος του ETSC, δήλωσε «Η Ελλάδα έχει καταφέρει την τελευταία δεκαετία σημαντικά επιτεύγματα στην Οδική Ασφάλεια παράλληλα με την επέκταση ενός σύγχρονου δικτύου αυτοκινητοδρόμων. Η σημαντική Ευρωπαϊκή πρωτιά και επίτευξη του στόχου μείωσης των τροχαίων θανάτων κατά 50% για τη δεκαετία 2010-2020, αποτελεί συλλογική προσπάθεια της Πολιτείας, των θεσμών και της κοινωνίας των πολιτών. Το ΙΟΑΣ ‘Πάνος Μυλωνάς’ σταθερός συνεργάτης της πολιτείας όλα τα χρόνια από την ίδρυσή του, με τις δράσεις και πρωτοβουλίες του, έχει αδιαμφισβήτητα συμβάλει στην προσπάθεια της χώρας να βελτιώσει τα επίπεδα της οδικής ασφάλειας. Το ΙΟΑΣ ‘Πάνος Μυλωνάς’, από την ίδρυσή του, έχει μεταξύ άλλων διεξάγει πάνω από 150 καμπάνιες οδικής ασφάλειας ενημερώνοντας πάνω από 6 εκατομμύρια πολίτες και έχει εκπαιδεύσει πάνω από 250.000 μαθητές με επιστημονικά τεκμηριωμένα προγράμματα οδικής ασφάλειας».