Ποδηλάτες και πεζοί της Θεσσαλονίκης, απολαύστε την Blue Monday!
ΠΑΣΘ:
Ο Ποδηλατικός Αθλητικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης ενημερώνει τους πολίτες της πόλης για την τύχη του Ποδηλατόδρομου. Και αναφέρει τα εξής τα οποία συμπίπτουν με τη σημερινή τρίτη Δευτέρα του Ιανουαρίου που τυγχάνει η πιο καταθλιπτική του χρόνου:
“Η “πιο καταθλιπτική μέρα του χρόνου”, γνωστή ως Blue Monday, παίρνει στη Θεσσαλονίκη μια μοναδική διάσταση για όσους προσπαθούν να ζουν και να κινούνται βιώσιμα. Για τους ποδηλάτες, χρήστες μικροκινητικότητας και πεζούς της πόλης, η ημέρα αυτή γίνεται αφορμή να επανέλθουμε σε ένα φλέγον ζήτημα, παραθέτοντας τις πιο πρόσφατες εξελίξεις, που δεν είναι άλλο φυσικά, από τον περιβόητο ποδηλατόδρομο της Λεωφόρου Νίκης. Ένα έργο που ξεκίνησε με ελπίδες για ένα καλύτερο μέλλον, αλλά τώρα αποτελεί ζωντανό μνημείο της ασυνέπειας και των εμποδίων που υπονομεύουν τη βιώσιμη κινητικότητα στη Θεσσαλονίκη.
Για όσους μας παρακολουθείτε, γνωρίζετε ήδη τα τεκταινόμενα μέχρι σήμερα, που συνοψίζονται στα εξής:
-
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης εκπόνησε μελέτη για τον ποδηλατόδρομο, ο οποίος εξακολουθεί να λειτουργεί σε καθεστώς προσωρινότητας.
-
Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση απέρριψε τη μελέτη, επικαλούμενη δύο βασικούς λόγους:
-
Προς εμάς (τον Σύλλογο): “Ο αριθμός των ποδηλατών είναι τόσο μεγάλος που απαιτεί μεγαλύτερο πλάτος ποδηλατόδρομου, το οποίο δεν είναι εφικτό, άρα η μελέτη απορρίπτεται.”
-
Προς τον Δήμο (επιπρόσθετα του ανωτέρω): “Η Λεωφόρος Νίκης είναι συλλεκτήρια οδός και μέρος του βασικού οδικού δικτύου και δεν μπορεί να έχει μόνο δύο λωρίδες κυκλοφορίας. Επιπλέον, δεν μπορεί να μετατραπεί σε οδό ήπιας κυκλοφορίας, παρά την πρόταση του ΣΒΑΚ.”
-
Υπενθυμίζουμε ότι το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) έχει εκπονηθεί από έμπειρους συγκοινωνιολόγους, χρηματοδοτήθηκε αδρά και εγκρίθηκε με ΦΕΚ από την κυβέρνηση.
-
Ο Δήμος κάλεσε την ποδηλατική κοινότητα σε θεσμική συνάντηση για τη διερεύνηση εναλλακτικών λύσεων. Μία από αυτές ήταν η αποστολή νέας επιστολής προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, η οποία και εστάλη, 10σέλιδη, ενδελεχής και πλήρως εμπεριστατωμένη
-
Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση απάντησε εμμένοντας στην αρχική της απόρριψη.
Ως Ποδηλατικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, μελετήσαμε τα επίσημα έγγραφα και κρίνουμε τη στάση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και των υπαλλήλων της ως “ύποπτη”, για τους εξής λόγους:
-
Όσον αφορά τις κατευθύνσεις και συστάσεις του νόμου προς τους μελετητές που θα επέτρεπαν τη διατήρηση του ποδηλατόδρομου, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση τον ερμηνεύει δεσμευτικά, χωρίς καν να σχολιάζει τις προτεινόμενες εναλλακτικές λύσεις
-
Όσον αφορά τις ρητές προβλέψεις του νόμου (π.χ., πλάτος λωρίδας μηχανοκίνησης 2,75 μέτρα), η Αποκεντρωμένη Διοίκηση ερμηνεύει το νόμο μαξιμαλιστικά υπέρ της αυτοκίνησης χωρίς σωστή τεκμηρίωση
-
Εμφανίζονται υποκειμενικά επιχειρήματα όπως “Δεν μπορεί να έχει μόνο δύο λωρίδες κυκλοφορίας”, που έχουν τόση αξία όση και το να πούμε εμείς οι ποδηλάτες “Δεν μπορεί να μην έχει ποδηλατόδρομο”.
Η κατάσταση είναι πραγματικά περίπλοκη, και ίσως μόνο κάποιο δικαστήριο ή το ίδιο το όργανο στο οποίο λογοδοτεί η Αποκεντρωμένη (Υπουργείο εσωτερικών) θα μπορούσε να κρίνει αν η Αποκεντρωμένη Διοίκηση κάνει τη δουλειά της τυπικά και ανεπηρέαστα. Όμως, σε αυτή την απόφαση, όλοι οι αρμόδιοι πολιτικοί φορείς βρίσκουν την ευκαιρία να δείξουν αλλού πετώντας την καυτή πατάτα παραδίπλα (ίσως και να κλείνουν το μάτι ταυτόχρονα). Ο χρόνος, όμως, τελειώνει για όλους.
Τι θα κάνουν όλοι αυτοί την επόμενη μέρα της πιθανής κατάργησης, όπου η βιώσιμη κινητικότητα θα έχει υποβαθμιστεί στα χέρια τους; Όταν μάλιστα δεν έχουν εφαρμόσει κανένα από τα προτεινόμενα σχετικά μέτρα έγκυρου συγκοινωνιολόγου του κου Βούγια? Η τροχαία θα πρέπει να επιβλέπει 24 ώρες τον δρόμο για διπλοπαρκαρισμένα, και η επικινδυνότητα του δρόμου θα αυξηθεί κατακόρυφα, λόγω αύξησης της μέσης ταχύτητας πάνω από τα 30 χλμ/ώρα στον πιο ιστορικό και σημαντικό δρόμο περιπάτου στην πόλη.
Πώς θα πάνε όλοι οι χρήστες του ποδηλατόδρομου στη δουλειά τους το επόμενο πρωί;
Τονίζουμε πως οι πολιτικές υπέρ της βιώσιμης κινητικότητας χαρακτηρίζονται ακριβώς από την προώθηση της εναλλακτικής κινητικότητας ΕΝΑΝΤΙ του ΙΧ, ακριβώς ώστε να βελτιωθούν όλες οι συνθήκες στα βεβαρημένα αστικά κέντρα: δλδ το ακριβώς αντίθετο από αυτά που πράττουν οι ιθύνοντες στην πόλη της Θεσσαλονίκης
Κυρίες Δήμαρχε
Κυρίες Αντιπεριφερειάρχη;
Κυρίε Υπουργέ;
Στέλιος Αγγελούδης
Νανά Αηδονά
Κώστας Γιουτίκας – Kostas Gioutikas
Κωνσταντίνος Π. Γκιουλέκας – Konstantinos P. Gioulekas
Thodoris Livanios
Spyros Vougias
Μια Υπόσχεση για το Αύριο
Η Blue Monday μπορεί να φέρνει απογοήτευση. Η διγλωσσία όλων των εμπλεκόμενων αρμόδιων φορέων της πόλης στο θέμα της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας δεν περνάει απαρατήρητη. Ο Ποδηλατικός Αθλητικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης έχει δηλώσει αρωγός στις προσπάθειες και τις δράσεις που αφορούν την προώθηση της Βιώσιμης Μετακίνησης, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως θα παραμείνουμε απαθείς σε οποιαδήποτε προσπάθεια εμπαιγμού των Θεσσαλονικέων και δεν θα δεχθούμε καμία έκπτωση για τον Ποδηλατόδρομο της Λεωφόρου Νίκης.
Θεωρώντας πως πρόκληση κρύβει μια ευκαιρία, είμαστε εδώ για να δουλέψουμε μαζί και να βρούμε λύση στο συγκεκριμένο κρίσιμο ζήτημα της Λ. Νίκης, καθώς και για ένα πιο ανθρώπινο μέλλον στην πόλη μας”.