Από το όραμα στην πράξη: Το μέλλον της Θεσσαλονίκης χτίζεται σήμερα
* Ο Χρήστος Αβδελλάς είναι σύμβουλος της Α’ Δημοτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης:
Του Χρήστου Αβδελλά
Με αφορμή την πρόσφατη επίσημη παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης, διερωτήθηκα ποιο ήταν το τελευταίο εμβληματικό έργο υποδομής του Δήμου Θεσσαλονίκης, καταλήγοντας στα εξής: Το νέο Δημαρχείο, που παραδόθηκε το 2010, προσφέροντας σύγχρονες διοικητικές υποδομές και η ανάπλαση της Νέας Παραλίας, που ολοκληρώθηκε το 2014 και μεταμόρφωσε το παραλιακό μέτωπο σε έναν χώρο υψηλής αισθητικής και αναψυχής.
Έκτοτε, η πόλη έχει δει μικρότερης κλίμακας παρεμβάσεις, όπως η πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας, ένα έργο με θετικό αντίκτυπο, αλλά μακριά από την ένταση και τη δυναμική των προαναφερθέντων. Παράλληλα, σημαντικές υποδομές, όπως η αναβάθμιση του Λιμένα Θεσσαλονίκης, υλοποιήθηκαν με ιδιωτική πρωτοβουλία και όχι από τον Δήμο.
Η διοίκηση Αγγελούδη ολοκληρώνει τον πρώτο χρόνο θητείας της στον δήμο Θεσσαλονίκης. Ένας χρόνος που αφιερώθηκε στην επιστροφή της πόλης στην κανονικότητα, με έμφαση στην καθημερινότητα (καθαριότητα και διαχείριση των δημοσίων χώρων), στον εξορθολογισμό των οικονομικών, στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών του Δήμου και στην ενίσχυση της διαφάνειας, μέσω της τακτικής και ανοιχτής επικοινωνίας του Δημάρχου με τους πολίτες. Λαμβάνοντας υπόψη την εικόνα της Θεσσαλονίκης ένα χρόνο πριν, το πρόσημο σίγουρα είναι θετικό, αλλά τα αποτελέσματα είναι δυσανάλογα της εντατικής δουλειάς και του χρόνου που δαπανήθηκε τους τελευταίους δώδεκα μήνες. Ένα από τα βασικά στοιχήματα της διοίκησης του Δήμου για τα επόμενα χρόνια, λοιπόν, είναι να βρεθεί ο σωστός ρυθμός και να διατηρήσει ο Δήμος την αποτελεσματικότητά του, με βάση τα πεπραγμένα των πρώτων μηνών.
Λαμβάνοντας ως δεδομένα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, και με το Μετρό να λύνει σημαντικά προβλήματα του κυκλοφοριακού, οι συνθήκες φαίνονται εξαιρετικές για τη διοίκηση Αγγελούδη να αφήσει το στίγμα της τα επόμενα χρόνια, καθώς αρκετά μεγάλα έργα βρίσκονται είτε σε στάδιο σχεδιασμού είτε αναζητούν πολιτική βούληση για να υλοποιηθούν. Ενδεικτικά αναφέρω:
- Ανάπλαση της Αριστοτέλους: Επανασχεδιασμός της πιο εμβληματικής πλατείας της πόλης.
- Ανάπλαση της Πλατείας Ελευθερίας: Μετατροπή της πλατείας σε έναν σύγχρονο χώρο πρασίνου και αναψυχής, με σεβασμό στην ιστορική της σημασία.
- Επέκταση του ξύλινου ντεκ στην Παλιά Παραλία: Δημιουργία περισσότερων χώρων περιπάτου και αναψυχής.
- Ανάπλαση του άξονα της Αγίας Σοφίας προς την παραλία: Ένα έργο που θα αναδείξει τη σύνδεση του ιστορικού κέντρου με το παραλιακό μέτωπο.
- Πρώην Στάβλοι Παπάφη: Κατασκευή σύγχρονου πολυχώρου για κοινωφελείς χρήσεις στον Δήμο, με κοινωνικές δομές, πολιτιστικές και αθλητικές δράσεις, αστικό πράσινο και υπόγειο πάρκινγκ.
- Ανάπλαση της Πλατείας Διοικητήριου: Μετατροπή της πλατείας σε κοινόχρηστο χώρο συνεύρεσης και κοινωνικότητας, αναδεικνύοντας τον αρχαιολογικό χώρο.
Και φυσικά δεν πρέπει να παραβλέπουμε το πρόγραμμα δενδροφύτευσης της δημοτικής αρχής, μέσω του οποίου περισσότερα από 7.000 δένδρα έχουν ήδη τοποθετηθεί σε δημόσιους χώρους και θα συνεχίσει μέχρι και το τέλος της θητείας της.
Τέλος, ο δήμος Θεσσαλονίκης εμπλέκεται και σε μια σειρά έργων που αναμένεται να δώσει νέα δυναμική και να επαναπροσδιορίσει τον διεθνή ρόλο της πόλης, όπως η ανάπλαση της ΔΕΘ, ο εκσυγχρονισμός του Προβλήτα 6 του ΟΛΘ άλλα και κατασκευή της υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου (Flyover).
Προκλήσεις, όραμα και δράση
Η οποιαδήποτε αμφισβήτηση και καχυποψία των πολιτών για την επιτυχή υλοποίηση αυτών των έργων είναι απολύτως κατανοητή, ειδικά αν συνυπολογίσουμε τα όσα κωμικοτραγικά έχουν βιώσει τις τελευταίες δεκαετίες. Υπάρχουν οι δεδομένες παθογένειες που προκύπτουν κατά τη διάρκεια υλοποίησης έργων τέτοιου βεληνεκούς, όπως οι πληθώρα ενστάσεων και προσφυγών, και η εμπλοκή διαφόρων φορέων, όπως η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τα διάφορα υπουργεία, η Εκκλησία κ.α., οι οποίες ανέκαθεν οδηγούν σε πολυετείς καθυστερήσεις.
Ωστόσο, στις συγκεκριμένες περιπτώσεις υπάρχουν βασικά χαρακτηριστικά που επιτρέπουν μια πιο αισιόδοξη οπτική των πραγμάτων. Πρώτον, υπάρχει ένα σαφές και βραχυπρόθεσμο χρονοδιάγραμμα, καθώς έχουν προγραμματιστεί να υλοποιηθούν (και ολοκληρωθούν) εντός της επόμενης τετραετίας. Η διοίκηση έχει επανειλημμένως ζητήσει δημοσίως τη γρήγορη εκδίκαση και γρήγορη έκδοση των σχετικών δικαστικών αποφάσεων για να την ελαχιστοποίηση καθυστερήσεων. Δεύτερον, ο δήμος Θεσσαλονίκης βρίσκεται στη θέση του οδηγού, έχοντας την πρωτοβουλία των αποφάσεων και των μελλοντικών κινήσεων. Και μπορεί μέχρι τώρα αυτό να μην ήταν ιδιαίτερης σημασίας, αλλά η-μέχρι τώρα- πορεία του Στέλιου Αγγελούδη έχει δείξει την αποτελεσματικότητά του ως μάνατζερ δύσκολων και περίπλοκων πρότζεκτ.
Η Θεσσαλονίκη πέρασε αρκετά χρόνια χωρίς να δει την ολοκλήρωση έργων που θα αλλάξουν την καθημερινότητα των πολιτών και θα βελτιώσουν τη λειτουργικότητά της. Οι πολίτες της πέραν των εξαγγελιών και των οραμάτων, περιμένουν δράσεις και έργα. Και η τωρινή δημοτική αρχή έχει τη σπάνια ευκαιρία να γεφυρώσει αυτό το κενό, δρομολογώντας και ολοκληρώνοντας έργα που θα δώσουν νέα πνοή και θα σηματοδοτήσουν μια νέα εποχή για την πόλη.
* Ο Χρήστος Αβδελλάς είναι σύμβουλος της Α’ Δημοτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης