Άνοιξε η πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr
Άρχισε η εθνική εκστρατεία κατά του σχολικού εκφοβισμού:
Την έναρξη της εθνικής εκστρατείας κατά του σχολικού εκφοβισμού κήρυξε από τη Θεσσαλονίκη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος επισκέφθηκε το 3ο Γυμνάσιο Πολίχνης και συζήτησε για το πρόβλημα με μαθητές και εκπαιδευτικούς, ενώ ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, παρουσίασε τα μέτρα για την αντιμετώπιση του bullying.
«Πρόκειται για ένα συνολικό σχέδιο το οποίο πρώτα απ όλα δεν διστάζει να μιλήσει ανοιχτά για το πρόβλημα. Δεν μπορούμε να το κρύψουμε κάτω από το χαλί. Υπάρχει. Απασχολεί όλους μας, δεν απασχολεί μόνο την πολιτεία. Απασχολεί όλους τους θεσμούς, απασχολεί την εκκλησία, απασχολεί τους γονείς, τους συλλόγους των γονέων. Πρέπει πρώτα να το αναγνωρίσουμε και μετά να παρουσιάσουμε ένα συνολικό σχέδιο», είπε ο κ. Μητσοτάκης.
Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι πίσω από το bullying κρύβεται η μη ανοχή στην διαφορετικότητα και αναφερόμενος στο πρωτόκολλο για την αντιμετώπισή του παρατήρησε: “Η λέξη πρωτόκολλα είναι λίγο κακοποιημένη τελευταία. Όμως τα πρωτόκολλα δεν είναι τίποτα άλλο από συγκεκριμένες διαδικασίες με τις οποίες μας υποδεικνύουν οι ειδικοί τι πρέπει να κάνουμε εάν συμβεί αυτό το περιστατικό.
Εγώ θέλω να ζητήσω από όλες και από όλους να σπάσουμε πραγματικά αυτή τη σιωπή. Και η σιωπή δεν αφορά μόνο το θύμα. Αφορά και τους παρατηρητές. Δεν είναι μαγκιά, ούτε να σπας τον άλλον στο ξύλο, ούτε να τον λοιδορείς δημόσια για τις όποιες επιλογές μπορεί να κάνει. Να καταφέρουμε αυτό να το περάσουμε στη σχολική κοινότητα, εκεί που γίνεται ένα περιστατικό, να πούμε “κάτσε, τι κάνεις εδώ πέρα”, ώστε ο θύτης να αισθάνεται ότι είναι ουσιαστικά απομονωμένος. Αυτό είναι το πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση του προβλήματος».
Η εισήγηση του Παύλου Μαρινάκη
Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης είπε τα εξής στην εισαγωγική του τοποθέτηση σήμερα:
“Παρουσιάστηκε πριν λίγη ώρα παρουσία του πρωθυπουργού η εκστρατεία του Υπουργείου Παιδείας κατά του σχολικού εκφοβισμού.
Σύμφωνα με τα επίσημα αρχεία της Ελληνικής Αστυνομίας, ο αριθμός των ανηλίκων, ηλικίας από 13 έως 17 ετών, οι οποίοι έχουν διαπράξει αδικήματα του ποινικού κώδικα κατά τα τελευταία 4 χρόνια παρουσιάζουν μεγάλη αύξηση.
Η παραβατικότητα των ανηλίκων είναι ένα από τα πιο ανησυχητικά ζητήματα, το οποίο, ξεκινώντας από το σχολείο, πρέπει να αντιμετωπιστεί ολιστικά. Η συγκεκριμένη εκστρατεία κοιτάζει το πρόβλημα κατάματα και στοχεύει στην ουσιαστική αλλαγή κουλτούρας.
Δημιουργήθηκε, λοιπόν, η πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr η οποία ξεκινά να λειτουργεί από σήμερα και περιλαμβάνει ενημερωτικό και επιμορφωτικό υλικό για τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, σύστημα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών και μελών ομάδων δράσης, σύστημα αποτύπωσης περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού με επώνυμες αναφορές, σύστημα ενημέρωσης γονέων για την εξέλιξη διαχείρισης του αναφερόμενου περιστατικού, σύστημα διενέργειας ανώνυμων διαδικτυακών ερευνών προς τους μαθητές και σύστημα διαλειτουργικότητας με την κεντρική υπηρεσία πιστοποίησης χρηστών του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.
Ήδη, έχει συσταθεί επιτροπή για την Εθνική Στρατηγική Πρόληψης και αντιμετώπισης της βίας και παραβατικότητας ανηλίκων, ενώ σε συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη διαμορφώνεται ένα κοινό πρωτόκολλο αντιμετώπισης ακραίας παραβατικότητας εντός των σχολικών μονάδων.
Έπειτα από την καταγραφή επιλαμβάνονται τα σχολεία. Έχουν δημιουργηθεί ειδικά πρωτόκολλα πρόληψης και χειρισμού περιστατικών που εκπονούνται από την Ειδική επταμελή Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων.
Παράλληλα, ομάδα Άμεσης Υποστήριξης των ομάδων δράσης των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, των αποδεκτών αναφορών σε σοβαρά περιστατικά ενδοσχολικής βίας συμβουλευτικά, θα καθοδηγεί τις αρμόδιες υπηρεσίες στην διαχείριση ενός περιστατικού ιδιαίτερης βαρύτητας και κοινωνικής – παιδαγωγικής έντασης.
Αξίζει να σημειώσουμε πως έχει διπλασιαστεί ο αριθμός Ψυχολόγων και Κοινωνικών Λειτουργών στα σχολεία.
Μέχρι το τέλος του 2024 θα έχει ολοκληρωθεί η εκπόνηση της έρευνας για την αποτύπωση της κατάστασης, η ανάπτυξη του ενημερωτικού υλικού και η επιμόρφωση εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών και στελεχών εκπαίδευσης.
Στόχος είναι μέχρι τον Σεπτέμβριο να έχει ολοκληρωθεί η επιμόρφωση 684 Συμβούλων Εκπαίδευσης. Παράλληλα έχουν ήδη συσταθεί τετραμελείς ομάδες δράσης στις 116 Διευθύνσεις Εκπαίδευσης με συμμετοχή Συμβούλων Εκπαίδευσης, Ψυχολόγων και Κοινωνικών Λειτουργών, ενώ σε κάθε σχολείο ο Διευθυντής κι ένας Εκπαιδευτικός έχουν επιλεγεί για την υποδοχή των αναφορών. Από τον Σεπτέμβριο στόχος είναι η επιμόρφωση όλων αυτών των Υπεύθυνων Αποδεκτών των επώνυμων Αναφορών.
Επιπλέον, εισάγονται προγράμματα δράσεων Ενεργού Πολίτη, αλλά και εκπαίδευση των μαθητών σε δεξιότητες ζωής, από το νηπιαγωγείο μέχρι την Α’ Λυκείου.
Από τον Σεπτέμβριο επίσης, τίθεται σε λειτουργία Νέος Σχολικός Κανονισμός Λειτουργίας των Σχολείων όπου διατυπώνονται σαφείς κανόνες συμπεριφοράς και συνεπειών για κάθε παράπτωμα.
Ο κανονισμός κοινοποιείται στην αρχή του έτους σε εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές κλπ.
Οι γονείς πρέπει να υπογράψουν και να αποδεχθούν τον Κανονισμό. O Σχολικός Κανονισμός εφαρμόζεται εντός του σχολείου, κατά τη διάρκεια των ωρών λειτουργίας του, καθώς και σε όλες τις δράσεις τις οποίες διοργανώνει το σχολείο.
Σε περιπτώσεις σοβαρών παραβιάσεων εφαρμόζεται ο νόμος για τα ποινικά παραπτώματα, ενώ, αυστηροποιούνται τα παιδαγωγικά και πειθαρχικά μέτρα στα σχολεία (πχ επίπληξη, αποβολή, αποκλεισμός από δράσεις που διοργανώνει το σχολείο, αλλαγή τμήματος κλπ).
Ακόμη, προβλέπεται πως οι γονείς ή κηδεμόνες των παιδιών τα οποία προκαλούν φθορές στο σχολείο είναι υποχρεωμένοι να αποκαταστήσουν τις ζημιές.
Ξεχωριστή πρόβλεψη υπάρχει και για τη χρήση κινητού. Αν μαθητής/τρια, έχει κινητό και μαγνητοφωνεί ή φωτογραφίζει ή βιντεοσκοπεί εκπαιδευτικούς ή συμμαθητές/τριες του/της, ανάλογα με τη βαρύτητα του περιστατικού επιλαμβάνεται ο Διευθυντής ή μετά από κρίση του τελευταίου ο Σύλλογος Διδασκόντων για ποινή αποβολής ανάλογα με τη
βαρύτητα του περιστατικού.
Αν αφορά σε ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, τότε ο Σύλλογος Διδασκόντων υποχρεούται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος για τον/την υπαίτιο/α.
Η ανοχή, η αποσιώπηση ή η ατιμωρησία τέτοιων περιστατικών σχολικού εκφοβισμού τραυματίζει ακόμα περισσότερο τα θύματα των επιθέσεων αυτών και δεν δίνει τη δυνατότητα στους δράστες να καταλάβουν τη βαρύτητα των πράξεών τους” όπως κατέληξε για το συγκεκριμένο θέμα ο κ. Μαρινάκης.