Τι υπογράψαμε τελικά με το Ηνωμένο Βασίλειο
ΕΕ- Brexit:
Η μελλοντική σχέση, η συμφωνία για τη μελλοντική σχέση ανάμεσα στις Βρυξέλλες και το Λονδίνο υπογράφεται σήμερα. Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και ο Σαρλ Μισέλ από την πλευρά της Κομισιόν και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου αντίστοιχα υπέγραψαν δυο αντίγραφα στο κτίριο Ευρώπη στη βελγική πρωτεύουσα.
Τα δυο αντίγραφα κατόπιν θα σταλούν στο Λονδίνο όπου θα υπογραφούν από τον πρωθυπουργό Μπόρις Τζόνσον το απόγευμα. Το επίσημο αντίγραφο θα σταλεί εκ νέου στις Βρυξέλλες.
Πρόκειται πάντως για ένα κείμενο που αριθμεί 1.246 σελίδες, αποτέλεσμα διαπραγματεύσεων που διήρκεσαν 9 μήνες, σύμφωνα με το euobserver.com.
Δίκαιος ανταγωνισμός
Σύμφωνα με όσα συμφωνήθηκαν η συμφωνία δεσμεύει αμφότερα μέρη να διατηρήσουν τις ίδιες προδιαγραφές σε ό,τι αφορά τα δικαιώματα των εργαζομένων καθώς και πολλά κοινωνικά, περιβαλλοντικά δικαιώματα, οδηγίες που αφορούν τη φορολογική διαφάνεια. Η συμφωνία δεν υποχρεώνει το ΗΒ να ακολουθεί την εξέλιξη του ευρωπαϊκού δικαίου και κάθε μέρος έχει το δικαίωμα να επιβάλλει δασμούς σε περίπτωση που αυξηθούν οι διαφορές τους. Οποιαδήποτε τέτοιου είδους μέτρα θα μπορούν να τεθούν σε διαιτησία από ένα ανεξάρτητο πάνελ και όχι από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, κάτι στο οποίο επέμενε πολύ το Λονδίνο.
Ακόμη, τη διασφάλιση του δίκαιου ανταγωνισμού θα γίνεται και με τη συνδρομή του κράτους.
Ούτε η ΕΕ ούτε η Βρετανία έχουν απεριόριστη κρατική ασφάλεια για να καλύψουν τα χρέη ή τις υποχεώσεις μιας εταιρείας σε ταύτιση με τους ευρωπαϊίκούς κανόνες, μεταξύ άλλων ρυθμίσεων.
Διαχείριση κρίσεων
Ένα από τα ακανθώδη ζητήματα ήταν ο τρόπος διαχείρισης των προβλημάτων που θα προέκυπταν ή θα προκύψουν, χωρίς να μεσολαβήσει το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο
Ωστόσο, το δικαστήριο θα συνεχίσει να παίζει ρόλο στην περίπτωση της Βόρειας Ιρλανδίας η οποία παραμένει υποκείμενο της κοινής αγοράς και των τελωνειακών οδηγιών
Αν κάποια από τις δυο πλευρές απομακρυνθεί από τις δεσμεύσεις αυτές, κάτι το οποίο είναι αρνητικό, τότε θα ενεργοποιηθεί ένας μηχανισμός επίλυσης διαφοράς ο οποίος ενδέχεται να οδηγήσει σε δασμούς οι οποίοι μπορούν να μπουν σε συγκεκριμένο τομέα. Θα υπάρχει ένα σύστημα διαιτησίας δεσμευτικό, στο οποίο θα εμπλακούν αξιωματούχοι και από τις δυο πλευρές.
Κόκκινη ταινία
Τα αγαθά που θα διακινούνται ανάμεσα σε ΗΒ και ΕΕ θα υποβάλλονται σε ελέγχους τελωνειακούς, σε οδηγίες, σε ελέγχους ασφάλειας ζώων και άρα σε περισσότερη κόκκινη ταινία. Αμφότερες πλευρές ωστόσο επιδιώκουν να περιορίσουν τη γραφειοκρατεία. Οι βρετανικές εταιρείες επίσης θα πρέπει να ξεκαθαρίσουν την προέλευση των εξαγωγών τους έτσι ώστε να μπορούν να τύχουν της άνευ δασμών πρόσβασης στην ΕΕ. Τα αγαθά δεν θα έχουν δασμούς αλλά το γραφειοκρατικό περιθώριο θα θέσει κάποιες εταιρείες εκτός.
Τέλος στην ελεύθερη διακίνηση
Θα μπει τέλος στην ελεύθερη διακίνηση ανάμεσα σε υπηκόους του ΗΒ και της ΕΕ παρόλο που δεν θα απαιτείται βίζα. Θα μειωθεί το δικαίωμα των ευρωπαίων πολιτών στην κατοικία, την εργασία και τη φοίτηση στο ΗΒ και το αντίστροφο. Ακόμη θα επανέλθει και το roaming στις κλήσεις από τις αρχές Ιανουαρίου και για τις δυο πλευρές.
Ασφάλεια και δεδομένα
Θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές ανάμεσα στους τρόπους με τους οποίους το ΗΒ και η ΕΕ μοιράζονται δεδομένα ασφάλειας, αστυνομία και πληροφοριών. Το ΗΒ δεν θα συμμετέχει στην Europol ή τη Eurojust, και δεν θα έχει πρόσβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα Schengen.
Θα μοιράζονται πληροφορίες για την επιβολή του νόμου, τους επιβάτες, τα δακτυλικά αποτυπώματα, το DNA και δεδομένα αυτοκινήτων αλλά δεν θα είναι πρόσβαση σε πραγματικό χρόνο, “real-time”, και υπάρχει πάντα το δικαίωμα σε κάθε πολίτη να επικαλεστεί την προστασία των προσωπικών του δεδομένων
Θα υπάρξει μια μεταβατική περίοδος μέχρι να εξασφαλιστούν τα δεδομένα από την πλευρά της ΕΕ καθώς οι προδιαγραφές στο σύστημα ασφαλείας του ΗΒ δεν είναι εξίσου κακό. Τα τυχόν προβλήματα που θα προκύψουν στον τομέα αυτόν θα επιλύονται από μια νέα επιτροπή κι όχι από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Αλιεία
Αποτέλεσε ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των διαρπαγματεύσεων. Πλέον προβλέπεται μια μεταβατική περίοδο 5,5 ετών από το 2021 έπειτα από το πέρας του οποίου θα απαγορευθεί η πλήρης πρόσβαση του ενός στα ύδατα του άλλου.
Περί του 25% των ευρωπαϊκών αλιευτικών δικαιωμάτων θα περάσει στον βρετανικό αλιευτικό στόλο, κάτι το οποίο είναι πολύ λιγότερο από ό,τι ζητούσε το Λονδίνο.
Κατόπιν αυτών ετήσιες συνομιλίες θα καθορίσουν πόσα ευρωπαϊκά πλοία μπορούν να περνούν στα βρετανικά ύδατα και αντίστροφα.
Η ΕΕ θα μπορεί να επιβάλλει δασμούς στην αλιεία αν είναι περιορισμένη η πρόσβασή της στα βρετανικά ύδατα.
Οικονομικές υπηρεσίες
Οι βρετανικές επιχειρήσεις θα χάσουν την αυτόματη πρόσβασή τους στην ευρωπαϊκή κοινή αγορά. Δεν υπάρχει ακόμη απίφαση για την ισοτιμία, βάσει της οποίας θα καθορίζεται αυτή η πρόσβαση με την ΕΕ να υποστηρίζει πως χρειάζεται περισσότερες πληροφορίες από το ΗΒ επί του θέματος. Οι δυο πλευρές θα επανέλθουν για να επιλύσουν το θέμα τον Μάρτιο του 2021 με ένα μνημόνιο κατανόησης σε θέματα οικονομικών υπηρεσιών
Επαγγελματικές ικανότητες
Οι επαγγελματικές ικανότητες δεν θα αναγνωρίζονται αυτόματα. Οι βρετανικοί θα πρέπει να τύχουν αναγνώρισης από το συγκεκριμένο κράτος -μέλος στο οποίο θέλουν να εργαστούν και το αντίστοιχο συμβαίνει και με τους Ευρωπαίους που θέλουν να εργαστούν στο ΗΒ.
Υπάρχει ένα πλαίσιο αναφορικά με τη συμφωνία την οποία θα πρέπει να συμφωνήσουν οι δυο πλευρές αλλά αυτό αναμένεται να είναι πιο ανίσχυρο από αυτό που εξασφαλίζεται στην ΕΕ για τα μέλη της.
ΔΜ