Η ιστορία του ελληνικού τρακτέρ που δεν έφτασε ποτέ σε μαζική παραγωγή
Ο πολιτισμός της Αγροτιάς:
Ο αγροτικός ελκυστήρας στην ελληνική πραγματικότητα, το τρακτέρ η το τρακτερι κατά πολλούς. Έτσι το έλεγαν στα χωριά μας.
Του Θοδωρή Σδρούλια
Αμέσως μετά τον Β’ΠΠ και ιδιαίτερα μετά τον εμφύλιο άρχισαν να κάνουν τη εμφάνισή τους τα πρώτα γεωργικά μηχανήματα στον ευρύτερο ελληνικό χώρο. Ξένης προέλευσης γιατί ως συνήθως η υποτυπώδης ελληνική βιομηχανία στραγγαλίστηκε.
Εδώ θα πρέπει να πούμε ότι το μόνο ελληνικό και αυθεντικό τρακτέρ ήταν το Μαλκότση, αλλά αυτό που δεν καταλάβαμε ποτέ είναι γιατί δεν συνέχισε η παραγωγή του. Μελετώντας την ιστορία του θα μπορούσε σήμερα να είναι στην κορυφή. Για τα δεδομένα, στις αρχές του 1961 είχε όλες τις προδιαγραφές να προχωρήσει, ήταν καλοβαλμένο και αισθητικά όμορφο, εργονομικά είχε όλες τις προδιαγραφές, και προσιτή τιμή για τα αγροτικά δεδομένα. Και εδώ τίθεται το μεγάλο γιατί; Γιατί δεν προχώρησε η κατασκευή σε μαζική παραγωγή;
Απλώς μόνο κάποιες μικροβιομηχανίες παρελκόμενων κατάφεραν να προχωρήσουν αλλά και αυτές με μεγάλες δυσκολίες κατάφεραν να σταθούν στην Αγορά.
Εδώ γεννάται ένα μεγάλο κι εύλογο ερώτημα: Η αγροτική εκμηχάνιση θα μπορούσε να σταθεί σε ελληνικά χέρια; Και τόσα χρόνια μετά καιρός είναι να γνωρίσουμε και αυτή την παράμετρο.
Παρόλα αυτά, όμως, το τρακτέρ έγινε σύμβολο στην ύπαιθρο χώρα. Όχι μόνο για τις αγροτικές του εργασίες αλλά και για πολλαπλές άλλες χρήσεις. Έγινε κοινωνικό σημείο αναφοράς, αλλά και σημείο νοικοκυροσύνης. Έγινε μεταφορικό μέσο, παρευρέθηκε σε πολλούς γάμους και μετέφερε πολλές νύφες και πολλά προικιά. Κατά τις ετήσιες εκδρομές οι πλατφόρμες ήταν γεμάτες κόσμο για τη εξοχή. Σε παραθαλάσσιες περιοχές μετέφερε τον κόσμο στη θάλασσα.
Σταδιακά όλες οι μάρκες έκαναν την εμφάνισή τους στην ελληνική επικράτεια. Η ανάγκη για εξέλιξη και καλλιέργεια έφερε αρκετά τρακτέρ στην Ελλάδα. Σταδιακά η γη καλλιεργήθηκε καλύτερα και με καλύτερες προδιαγραφές.
Σήμερα όμως αυτό που μας θλίβει είναι ότι χάσαμε πολλά τρακτέρ που θα μπορούσαν να κοσμούν αγροτικά μουσεία και μέσω αυτών να γνωρίσει η νέα γενιά το αγροτικό παρελθόν.
Πέρα από το Μαλκότση δεν μπορούμε να μιλήσουμε για ελληνικό τρακτέρ. Ωστόσο κυριάρχησε στην ελληνική επικράτεια δεδομένου ότι η χώρα μας είναι αγροτική και κτηνοτροφική.
Ας απολαύσουμε πάντως όλο αυτό το φωτογραφικό υλικό με τα τρακτέρ σε διάφορες εκδηλώσεις. Κάποια στιγμή θα μιλήσουμε και για εμπειρίες ανθρώπων που έζησαν για πολλά χρόνια με αυτά τα αγροτικά μηχανήματα και έθρεψαν γενιές και γενιές για να μπορούμε σήμερα να μιλάμε για αξιοπρεπή ζωή στην ύπαιθρο χώρα.